عینک سازی

آنچه لازم است در هنگام خرید عینک ایمنی ورزشی بدانیم!

در این مقاله به تعدادی از پرسش‌های متداول درباره‌ی انتخاب و خرید عینک‌های ورزشی پاسخ می‌دهیم.

اگر قصد انتخاب و خرید عینک ورزشی دارید این مقاله مخصوص شماست زیرا در آن به تعدادی از پرسشهای متداول درباره‌ی انتخاب و خرید عینکهای ورزشی پاسخ داده‌ایم.

پرسش1:چرا من به عینک ایمنی نیاز دارم؟

پاسخ: هنگامی که ورزش‌های فیزیکی مانند فوتبال یا اسکواش انجام می‌دهیم، نیاز داریم که از محافظی برای چشمان خود استفاده کنیم. لنزهای تماسی و عینک‌های معمولی نمی‌توانند آنچنان که باید از چشم‌ها در مقابل ضربه یا پرتاب اجسام محافظت کنند و حتی اگر در موقعیت‌هایی لنز تماسی یا شیشه‌‌های عینک شکسته شود یا ضربه ببیند، خود نیز خطر آفرین خواهد بود.

 

امروزه به لطف پیشرفت کارهای پژوهشی و فن‌آوری؛ عینک‌های ورزشی ایمنی ساخته شده‌اند که سبک وزن و با دوام هستند و از همه مهم‌تر این که ایمن خواهند بود.

پرسش 2: من به کدام نوع عینک نیاز دارم؟

پاسخ: در هنگام خرید عینک ایمنی باید توجه کنیم که قاب عینک دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • پد مقاوم در برابر ضربه و ویژگی‌های ضد لغزش مانند ضد لغزش بودن روی شقیقه‌ها و اجزای بینی( یعنی عینک روی بینی و شقیقه سر نخورد).
  • پدبینی پهن‌تر برای ایجاد یک فاصله‌‌ی هوایی زیر قاب یا منافذ هوایی برای جلوگیری از مه‌پاشی (Fogging) و تأمین محافظت در برابر ضربه و برخوردها.
  • عدسی‌های پلی‌کربنات منحنی(Curve) برای تأمین مقاومت بیش‌تر در برابر برخوردهای فیزیکی و دید محیطی بهتر در مقایسه با عینک‌‌های معمولی.
  • سازگاری با استانداردهای ایمنی اروپایی برای محافظت از چشم در برابر ضربات بسیار.

پرسش 3: اندازه‌ی قاب چگونه باید باشد؟

پاسخ: برای پاسخ به این پرسش می‌توانیم پهنای عینک‌ معمولی خود را از سوراخ پیچ یک دسته تا سوراخ‌ پیچ دسته‌ی دیگر اندازه بگیریم و قابی را انتخاب کنیم که به این اندازه نزدیک باشد. معمولاً عینکی که انتخاب می‌شود حدود mm5 نزدیک‌تر به این اندازه باشد.

پرسش 4: ما باید عینک ورزشی انتخاب کنیم یا عینک ایمنی؟

پاسخ: هر دوی عینک‌های ایمنی یا ورزشی برای اغلب ورزش‌های فیزیکی ایده‌آل هستند. مثلاً هر دو مدل دارای بندهایی برای محکم نگه داشتن آن روی سر هستند. بیش‌تر مردم عینک‌هایی را انتخاب می‌کنند که شبیه به عینک آفتابی هستند و برای استفاده در ورزش‌های دیگر نیز زیبا به نظر برسند.

پرسش5: من نیاز به یک عینک طبی هم دارم، چه نوع عدسی را باید سفارش بدهم؟

پاسخ: برای ورزش‌های برخوردی، باید عدسی‌های ورزشی یا عدسی‌های سوپر ورزشی را انتخاب کنیم. این عدسی‌ها به ترتیب از جنس مواد عدسی پلی­کربنات و NXT هستند که شکسته نمی‌شوند یا ضربه نمی‌خورند. علاوه­‌بر این عدسی‌های پلی‌کربنات آسفریک نیز هستند؛ این امر باعث می‌شود که آن‌ها عدسی‌های نازک‌تر، سبک‌تر و با توان بالایی باشند.

پرسش6: آیا باید برای عینک طبی یک رنگ Tint))  انتخاب کنم؟

پاسخ:در کشورهایی مانند انگلیس، آمیختن یک رنگ می‌تواند مسئله‌زا باشد زیرا ممکن است رنگ انتخاب شده در شرایط نوری مناسب نباشد، بنابراین رنگ زرد می‌تواند برای عینک‌های ورزشی در رشته‌‌های فوتبال و هاکی مزیت داشته باشد. یک  تضاد رنگ (Contrast tint) می‌تواند در تشخیص توپ در برابر بک گراند دید دینامیک کمکی، کمک کند اما باید به قدر کافی واضح باشد تا در شرایط آب‌­و‌هوای مه‌آلود و بارانی نیز قابل استفاده باشد. برای این گروه از عینک‌های ایمنی برای شرایط طولانی‌تر در طول روز مانند موتورسواری یا کوهنوردی، عدسی‌های فتوکرومیک ایده‌آل هستند. این عدسی‌‌ها چگالی رنگ را با شرایط نوری تطبیق می‌دهند و برای استفاده در هر شرایطی در طول روز مناسب هستند.

پرسش7: آیا عینک‌های ورزشی به کوتینگ عدسی بیش‌تری نیاز دارند؟

پاسخ: اگر در محیط‌های بسته ورزش می‌کنیم نیاز کمتری به کوتینگ عدسی داریم، اما برای انجام فعالیت‌های ورزشی در محیط‌های باز‌، به این گزینه نیاز داریم. با وجود این‌ که کوتینگ آنتی‌رفلکس (ضد بازتاب) مزایای کم‌تری را نسبت به شیشه‌های معمولی ایجاد می‌کند، کوتینگ هیدروفوبیک برای شرایط بارانی کاربردی مناسب است. این کوتینگ ضد آب و چربی، شبیه به پوشش واکس روی یک ماشین است که به ضد لک بودن عدسی (باقی نماندن قطرات آب روی شیشه) کمک می‌کند. همچنین این کوتینگ ضمن پاک کردن راحت لکه‌های چربی کمک می‌کند تا دید واضح‌‌تری را برای فرد ایجاد کند و موجب می‌شود عدسی‌‌ها به مدت طولانی‌تری تمیز باقی بمانند.

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق