عینک سازی

عدسی فتوکرومیک: آیا این نوع عدسی برای شما مناسب است؟

اگر اهل صرفه‌جویی باشید، احتمال دارد که از مزیت دو در یک عدسی فتوکرومیک خوشتان بیاید: این نوع لنز عینک مانند لنزهای شفاف معمولی است که در داخل خانه و روی عینک‌های معمولی نصب می‌شود، اما وقتی در فضای باز زیر نور خورشید قرار بگیرد، به‌طور خودکار تیره می‌شود.

به نظر شما عدسی فتوکرومیک جادویی است؟ نه این طور نیست! مهندسی باهوش بدون شک پرتوهای فرابنفش (UV) خورشید بر مولکول‌های عدسی‌های فتوکرومیک تأثیر می‌گذارد و باعث تغییر رنگ آن‌ها می‌شود؛ حتی وقتی در روزهای ابری به بیرون می‌روید، تیره می‌شوند، زیرا همان طور که می‌دانیم، پرتوهای UV می‌توانند به ابرها نیز نفوذ کنند.

 به لطف لنزهای فتوکرومیک بسیار خوب، چشمان شما همیشه در برابر پرتوهای آسیب‌زای UV محافظت می‌شود. علاوه بر این، لنزهای فتوکرومیک بهترین دید ممکن را در تمام نورها از طریق سایه‌های مختلف رنگ به شما ارائه می‌دهد، بدون اینکه حتی متوجه شوید که به آن نیاز دارید.

لنزهای فتوکرومیک که به‌عنوان «عدسی‌ های انتقالی یا ترانزیشن»، «عدسی ‌های تطبیقی» یا «عدسی‌ های رنگی خودکار» نیز شناخته می‌شوند، اهداف متعددی را دنبال می‌کنند. این نوع عدسی را نباید با عینک های پلاریزه (عینک آفتابی) که محافظت عالی را در برابر تابش خیره کننده ایجاد و نور شدید بازتاب شده در فضای باز را مسدود می‌کنند، اشتباه گرفت. این لنزها فقط دارای رنگ خاصی هستند که قابل تغییر نیست و مانند لنزهای فتوکرومیک با نور سازگاری ندارند.

عدسی فتوکرومیک چگونه کار می کند

عدسی فتوکرومیک چگونه کار می کنند؟

ممکن است از خود بپرسید که چرا وقتی نیاز به یک عینک آفتابی کاملاً خوب دارید، به این نوع عدسی نیاز دارید. عینک آفتابی معمولی با فیلترهای رنگی یا از طریق پلاریزاسیون، طول‌موج‌های خاصی از نور را مسدود می‌کند. از آنجایی که عدسی‌ های فتوکرومیک مبتنی بر کربن هستند، مولکول‌ها به پرتوهای UV واکنش نشان می‌دهند تا تیره‌تر شوند. هر چه شدت تابش پرتوی فرابنفش بیشتر باشد، لنزها تیره‌تر می‌شوند. بنابراین، بسته به سطوح پرتوهای فرابنفش، این نوع لنز از روشن (در داخل خانه) به سایه‌های مختلف تیره رنگ در می‌آید. ممکن است 30 ثانیه طول بکشد تا رنگ لنزهای فتوکرومیک تیره شود و بین دو تا پنج دقیقه طول بکشد تا به حالت عادی بازگردد.

لنزهای فتوکرومیک معمولاً از پلاستیک، شیشه یا پلی کربنات ساخته می‌شوند و به عنوان عینک‌های طبی مختلف در دسترس هستند. عدسی فتوکرومیک پلاستیکی معمولاً به دلیل ساختار مولکولی آن نسبت به شیشه ترجیح داده می‌شود، زیرا رنگ روی عدسی های پلاستیکی به طور یکنواخت‌تر نسبت به عدسی‌ های شیشه ای فتوکرومیک توزیع می‌شود. لنزهای فتوکرومیک که در دهه 60 اختراع شدند، تا دهه 70 محبوبیت پیدا نکردند، اما امروزه به لطف توانایی آنها در دو برابر شدن استفاده از عینک طبی و عینک آفتابی، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

عدسی فتوکرومیک مناسب چه افرادی است

چه کسی به عینک فتوکرومیک نیاز دارد؟

 از آنجایی که می‌توان عینک فتوکرومیک را در تمام طول روز، مانند عینک‌های معمولی، استفاده کرد، هر کسی که از عینک برای اصلاح بینایی استفاده می‌کند، می‌تواند از آن بهره ببرد؛ به‌ویژه افرادی که مرتباً از داخل به بیرون خانه نقل مکان می‌کنند. مخصوصاً این عینک برای کودکانی پیشنهاد می‌شود که دوست دارند از عینک آفتابی هم استفاده کنند، اما حاضر نیستند دو عینک جداگانه را به کارببرند.

  • پول مهم است و خبر خوش اینکه لنزهای فوتوکرومیک در هزینه شما صرفه جویی می‌کنند. به طور سنتی شما دو جفت عینک می‌خرید. یک جفت عینک طبی و یک جفت عینک آفتابی. اگر عینک فتوکرومیک را انتخاب کنید، در نهایت با خرید یک جفت، در هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد.
  • شما نیازی به حمل دو جفت عینک ندارید یا مشکل تعویض عینک طبی و عینک آفتابی را ندارید.
  • عدسی فتوکرومیک از چشم ‌های شما مراقبت می‌کند. لنزهای فوتوکرومیک فقط عینکی نیست که به عنوان عینک آفتابی عمل می‌کند، بلکه از چشمان شما نیز محافظت می‌کند. قرار گرفتن در آماج پرتوی فرابنفش می‌تواند باعث سردرد، خستگی چشم، تاری دید، خشکی چشم و حتی آب‌ مروارید شود. لنزهای فتوکرومیک پرتوهای فرابنفش را فیلتر کرده و چشمان شما را سالم نگه می‌دارد.
  •  کاهش فشار چشم. عینک فوتوکرومیک، راحتی بیشتری را هنگام رانندگی برای چشمان شما فراهم می‌کند، زیرا بسته به شدت نور تابشی، رنگ آن کم و زیاد می‌شود. علاوه بر این، ماهیت تطبیقی ​​عینک فتوکرومیک به این معنی است که آنها برای چشم‌های شما بهتر هستند، زیرا چروکیدگی و خستگی چشم را کاهش می‌دهد.
  • لنز فتوکرومیک در رنگ‎‌های مختلف و متناسب با سلیقه و استایل شما موجود است. قابلیت تغییر سایه، آن را نه تنها برای شما، بلکه برای اطرافیانتان نیز تجربه‌ای دلپذیر می‌کند.
  • ساخته شده برای ماندگاری بالا.  بر خلاف برخی باورها، لنزهای فتوکرومیک، قدرت، شدت یا سرعت خود را در یک دوره زمانی از دست نمی‌دهند.
  • تیرگی رنگ لنزهای فتوکرومیک مستقیماً با شدت نور اطراف شما متناسب است، با شرایط نوری سازگار می‌شود و سایه کامل را به شما می‌دهد؛ در حالی که رنگ عینک آفتابی، دائمی است.  

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق