عینک سازی

انتخاب عینک آفتابی مناسب برای کودکان

قاب‌های آفتابی کودکان از تنوع رنگ و مدل زیادی برخوردار است. رنگ‌هایی که برای کودکان استفاده می‌شود، علاوه بر جذابیت باعث نشاط و شادابی کودک می‌گردد. در این مقاله قصد داریم شما را با چگونگی انتخاب عینک آفتابی مناسب برای کودکان آشنا کرده و عدسی‌های رنگی مناسب برای کودکان را معرفی کنیم.

عینک مورد استفاده در کودکان یا خاصیت درمانی دارد یا محافظتی. به آن دسته از عینکهای جذاب با رنگهای متفاوت وعدسیهای رنگی تیره و روشن که برای محافظت چشم‌ها در برابر پرتوی آسیب‌زای نور خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرد، عینک آفتابی گفته می‌شود.

نکته‌‌‌ی مهم و قابل‌توجهی که هرگز نباید فراموش شود این است که :

 عینک آفتابی باید نسبت به شرایط محیط، آب وهوا، زاویه­‌ی تابش نور،
وضعیت و شدت درخشندگی نور خورشید انتخاب شود،
نه براساس وضعیت مالی و سلیقه‌ای مصرف کنندگان

قاب‌های آفتابی کودکان از تنوع رنگ و مدل زیادی برخوردار است. رنگ‌هایی که برای کودکان استفاده می‌شود، علاوه بر جذابیت باعث نشاط و شادابی کودک می‌گردد. معمولاً قاب‌های دخترانه از تنوع رنگی بیش‌تری نسبت به قاب‌های پسرانه برخوردار است و این بدان معنا نیست که پسربچه‌‌ها نتوانند از رنگ‌های شاد استفاده کنند. معمولاً سلیقه و نظر پسربچه‌ها با دختر بچه‌ها متفاوت است.

موارد متعددی در انتخاب عینک آفتابی برای کودک دخیل هستند مانند: شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه‌ی آن‌ها، طرح و نقاشی‌های روی دسته و مدل‌های تزئینی که همگی در انتخاب عینک آفتابی مؤثر هستند. یکی از موضوعات خاصی که بیش از‌حد کودکان به آن علاقه نشان می‌دهند، استفاده از مدل عینک والدین است.

یکی از موضوعات دیگری که در انتخاب والدین نقش مؤثری را دارد، انتخاب عینک هم­‌شکل و متناسب با وضعیت ظاهری و لباس کودک است، به عبارتی " ست کردن عینک آفتابی" با لباس، کیف و کفش کودک.

از دیگر موضوعاتی که در انتخاب کودکان نقش مهمی دارد، هم‌شکل بودن عینک با  عینک هم بازی کودک است. در سنین پایین، کودکان فقط به موضوعاتی توجه دارند که دلخواه‌شان است.

در برخی مواقع یکی از مسائل اذیت­‌کننده، برای والدین این است که کودک انتخاب و سلیقه‌­ی والدین را نمی‌­پذیرد. بیش‌تر کودکان دوست دارند آنچه سایر کودکان دارند را داشته باشند، این ویژگی آن‌ها را وادار می‌کند، عینکی را انتخاب کنند که شبیه کودک دیگر است. معمولاً در این گونه مواقع، والدین تسلیم خواسته­‌ی کودک می‌شوند، درچنین شرایطی توصیه می‌شود که کودک به تنهایی و همراه والدین خود برای انتخاب عینک مراجعه کند.  

آنچه طراحان مدل و سازندگان عینک آفتابی به آن توجه بسیاری دارند، تناسب کامل تمام الگوهای ظاهری همراه با حفظ کیفیت و مطلوب بودن مواد متناسب با استانداردهای موجود است.

مواد قاب عینک‌های آفتابی علاوه برکیفیت، استحکام و دوام باید دارای عدسی استاندارد‌، مطلوب و متناسب با شرایط آب و هوایی و شدت تابش نورخورشید باشد.

ویژگی‌های قاب عینک آفتابی

1 - قاب عینک نباید از مواد حساسیت‌زا و آلرژی‌زا ساخته شده باشد.

2 - قاب و دسته‌ها باید از مواد مقاوم در برابر پرتوی فرابنفش پوشیده شده باشند.

3 – قاب و دسته‌ها باید از نرمی و انعطاف‌‌پذیری بالایی برخوردار باشند.

4 – قسمت‌های مختلف قاب نباید دارای لبه‌های تیز و برنده‌ای باشند.

5 – عینک آفتابی حتی­‌الامکان باید قابل‌تنظیم و در صورت نیاز قابل تعمیر باشد.

ویژگی‌های طلق یا عدسی عینک آفتابی

1 – اولین و مهم‌‌ترین ویژگی عدسی یا طلق، دارا بودن استانداردهای طبی و بهداشتی است.

2 – عدسی یا طلق‌ باید انعطاف‌پذیر و نشکن باشند.

3 – عدسی یا طلق‌ باید مانع و جذب کننده­‌ی پرتوی فرابنفش باشند.

4 – عدسی و طلق باید دارای رنگ‌های استاندارد و کاهش‌دهنده‌‍ی شدت نور خورشید باشند.

5 – عدسی و طلق‌های رنگی نباید روی کیفیت رنگ اشیاء تأثیرگذاشته و رنگ آن‌ها را تغییر دهند.  

 

 معمولاً موادی که در ساخت عینک‌‌های آفتابی به‌کار می‌روند ضد حساسیت‌، نرم و انعطاف‌‌پذیر، نشکن و قابل‌‌تنظیم‌ هستند. موادی که امروزه بیشتر‌ از آن‌ها استفاده می‌‌شود، ترکیباتی از سلولز ‌استات، نایلون و پلاستیک است. مواد فلزی به‌‌کار رفته در قاب از تیتانیم و فلزاتی است که روی پوست حساسیت ایجاد نمی‌کنند. سطح حدقه و دسته‌‌ها را با مواد آنتی باکتریال و ضد­ حساسیت می‌پوشانند تا علاوه‌بر عایق‌بندی، جاذب و ضد پرتو فرابنفش شود. این مواد با مولکول‌های سطح قاب ترکیب و بر اثرضربه یا شکستگی جدا نمی‌‌شوند.  

به ‌خاطر داشته باشید کودک چه "نوپا" باشد چه "خردسال"
حق انتخاب با اوست!

کودکان با اطمینان می‌دانند که چه می‌خواهند و آنچه را که دوست نداشته باشند را استفاده نخواهند کرد. در صورتی که کودک قادر به انتخاب نباشد باید از سلیقه و نظر والدین استفاده کرد، درغیر این‌‌صورت کودک از عینک استفاده نخواهد کرد.

 

 

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق