علمی-پژوهشی

مطالعات جدید حاکی از افزایش خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا مرگ پس از انسداد ورید شبکیه است

براساس نتایج پژوهش‌های اخیر پزشکان باید از خطر بالای بیماری‌های عروقی در بیماران مبتلا به RVO آگاه باشند. انسداد ورید شبکیه یا RVO ممکن است عامل بروز حوادث قلبی عروقی سیستمیک در آینده باشد.

براساس نتایج پژوهش اخیر، چشم پزشکان باید از خطر بالای بیماری های عروقی در بیماران مبتلا به RVO آگاه باشند. انسداد ورید شبکیه یا RVO [1]ممکن است عامل بروز حوادث قلبی عروقی سیستمیک در آینده باشد.

انسداد ورید شبکیه چشم یک ناهنجاری شایع عروقی در شبکیه چشم است که با شرایطی مانند هیپرتانسیون، دیابت، گلوکوم، و انواع مختلف اختلالات خونی ارتباط دارد. ادم ماکولار (macular edema; ME) نشان‌دهنده یک عارضه مهم تهدید کننده بینایی در CRVO است. این عارضه با ریسک فاکتورهای قلبی عروقی مرتبط است. در یک مطالعه‌ی جدید، پژوهشگران میزان ابتلا به سکته‌ی مغزی، سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد [2](سکته قلبی که به آن آنفارکتوس میوکارد هم گفته می‌شود، عارضه‌ای است که در آن جریان خون در بخشی از قلب کاهش یافته یا متوقف شده و باعث آسیب به عضله قلب می‌شود)، ترومبوز ورید عمقی[3] (ترومبوز وریدی عمقی لخته‌ خونی است که در یکی از رگ‌های عمقی بدن ایجاد می‌شود)، آمبولی ریه و مرگ در بیماران پس از RVO را بررسی کردند و دریافتند که بیماران مبتلا به انسداد ورید شبکیه، بیشتر در معرض خطر این حوادث عروقی هستند.
در این پژ.وهش 45303 بیمار با تشخیص RVO و مبتلا به آب‌ مروارید مورد بررسی قرار گرفتند. البته بیمارانی که در طی دو سال پس از تشخیص RVO یا آب مروارید، سابقه‌ی سکته مغزی یا قلبی، ترومبوز ورید عمقی یا آمبولی ریوی داشتند، از مطالعه خارج شدند.

در شرایط یکسانی از لحاظ سن، جنسیت، قومیت، نژاد و بیماری‌های سیستمیک دیابت، فشار خون بالا و چربی خون بالا، نتایج از افزایش خطرات مرگ و حوادث عروقی بعدی، از جمله سکته مغزی و قلبی، پس از ابتلا به انسداد ورید شبکیه خبر داد.

بررسی وضعیت قلبی و عروقی در بیماران ورید شبکیه ضروری است

نویسندگان در مقاله خود برای American Journal of Ophthalmology نوشتند: «به طور کلی، مطالعه‌ی ما افزایش خطر حوادث عروقی بعدی مانند مرگ، سکته مغزی و قلبی را بعد از RVO ، در مقایسه با جمعیت کنترل در پیگیری‌های یک، پنج و 10 ساله نشان می‌دهد. کمترین خطر ترومبوز ورید عمقی بعدی یا آمبولی ریوی در بیماران RVO وجود داشت، به جز افزایش خفیف خطر ترومبوز ورید عمقی در یک سال نسبت به جمعیت کنترل، اگرچه این روند در 5 یا 10 سال پیگیری مشاهده نشد."

ممکن است بررسی انسداد ورید شاخه‌ای شبکیه چشم[4] یا BRVO و انسداد ورید مرکزی شبکیه چشم[5] یا CRVO به طور جداگانه برای کشف مکانیسم اساسی مورد نیاز باشد، زیرا هر دوی این عارضه‌ها خطر مرگ را در افراد نشان دادند. با این حال دانشمندان خاطرنشان کردند: "ما تجزیه و تحلیل‌های زیر گروهی را انجام دادیم و دریافتیم که نتایج همسان بیماران مبتلا به CRVO در مقایسه با BRVO،  حاکی از خطر بالاتر مرگ برای بیمارانی است که CRVO را در یک سال، پنج سال و 10 سال تجربه کردند."

BRVO زمانی رخ می‌دهد که وریدی که بخشی از خون شبکیه را تخلیه می‌کند، مسدود شود. این امر می‌تواند منجر به تورم (ادم) در پشت چشم شود و ممکن است به از دست دادن بینایی بی‌انجامد، به خصوص اگر در مرکز شبکیه یا ماکولا اتفاق افتد.

انسداد ورید مرکزی شبکیه چشم[6] (CRVO) یک ناهنجاری شایع عروقی در شبکیه چشم است که با شرایطی مانند هیپرتانسیون، دیابت، گلوکوم، و انواع مختلف اختلالات خونی ارتباط دارد. ادم ماکولار نشان‌دهنده یک عارضه مهم تهدید کننده بینایی در CRVO است.

به‌طور کلی، اپتومتریست‌ها و چشم‌پزشکان باید از خطر بالای مرگ و عوارض قلبی- عروقی از جمله سکته قلبی در بیمارانی که با RVO مراجعه می‌کنند، آگاه باشند. ارزیابی سیستمیک طولانی‌مدت وضعیت قلبی- عروقی افراد برای بیمارانی که با BRVO و CRVO مراجعه می‌کنند، برای به حداقل رساندن حوادث عروقی بعدی، ضروری است.
 

منبع: reviewofoptometry

 

[1] Retinal vein occlusion

[2] Myocardial infarction

[3] deep vein thrombosis

[4] Branch retinal vein occlusion

[5] central retinal vein occlusion

[6] central retinal vein occlusion

اخبار مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق