عینک سازی

راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب برای محافظت از چشم در برابر پرتوی فرابنفش

بیشتر ما از تاثیرات مخرب پرتوی فرابنفش (UV) بر پوست آگاه هستیم. اما نمی‌دانیم که این پرتو ممکن است سلامت چشم و بینایی ما را به خطر بیندازد. قرار گرفتن در آماج پرتوی فرابنفش بدون داشتن هیچ محافظی به مرور زمان می‌تواند باعث آسیب جدی به چشم شود. در این مقاله به این موضوع مهم بیشتر پرداختیم. لطفا با ما همراه باشید.

سپری کردن زمان طولانی در آماج پرتوی فرابنفش، ممکن است باعث ابتلا به آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا شود. علاوه بر این، قرار گرفتن این پرتو مشکلات دیگری را نیز به وجود خواهد آورد: 
سوزش چشمش

مشکل در دید

چین و چروک‌های دور چشم

چشم‌های قرمز یا متورم

آفتاب سوختگی پلک‌ها

آفتاب سوختگی چشم

سرطان چشم

 و اما موضوعاتی که در این مقاله خواهیم خواند: 

انواع پرتوهای فرابنفش
چرا قرار گرفتن در آماج پرتوی فرا بنفش برای چشم ضرر دارد؟

آیا قرار گرفتن در آماج پرتوی فرابنفش فقط در روزهای آفتابی تهدید کننده است؟
چند نکته‌ی مهم برای انتخاب عینک آفتابی


انواع پرتوهای فرابنفش

پرتوی فرابنفش به 3 دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از: UVA ، UVB و UVC.

پرتوی UVA توسط جو زمین جذب نمی‌شود و بنابراین بیشترین خطر را برای سلامت چشم ما ایجاد می‌کند.

پرتوی UVB تا حدی جذب جو زمین می‌شود و تهدید بزرگی برای سلامت چشم ماست. قرار گرفتن بیش از حد در آماج این پرتو می‌تواند باعث آفتاب سوختگی چشم و سایر بیماری‌های چشمی شود.

پرتوی UVC به طور کامل توسط جو زمین جذب می‌شود و بنابراین هیچ خطری برای سلامت چشم ما ایجاد نمی‌کند.


ضررهای فرابنفش برای چشم

چرا قرار گرفتن در آماج پرتوی فرا بنفش برای چشم ضرر دارد؟

بیش از حد قرار گرفتن در آماج پرتوی UVB در مدت زمان کوتاهی مانند یک روز در ساحل، می‌تواند باعث فوتوکراتیت یا "آفتاب سوختگی چشم" شود. این نوع آفتاب سوختگی می‌تواند باعث علائم موقتی اما دردناک مانند قرمزی چشم، حساسیت به نور، احساس چیزی در چشم و اشک ریزش بیش از حد شود. جدا از درد و ناراحتی موقت، فوتوکراتیت عموماً هیچ‌گونه آسیب بلند مدت چشمی ایجاد نمی‌کند.

با این حال حضور بیش از حد و درطول سالیان متمادی در آماج پرتوی فرابنفش می‌تواند باعث بیماری‌های شدید چشمی مانند آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا شود و با از بین رفتن جزئی یا کلی بینایی همراه است.

پرتوهای UVA و UVB خطرات زیادی را برای سلامت چشم به دنبال دارد زیرا تابش آن‌ها توسط چشم جذب می‌شود - پرتوی UVB توسط قرنیه وعدسی جذب شده و باعث آسیب به این بافت‌ها می‌شود اما پرتوی UVA به عمق چشم نفوذ کرده و باعث آسیب شبکیه فرد خواهد شد.


بازتاب پرتوی فرابنفش


آیا قرار گرفتن در آماج پرتوی فرابنفش فقط در روزهای آفتابی تهدید کننده است؟

اگرچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند که عینک آفتابی تنها زمانی لازم است که هوا آفتابی باشد، اما چشم پزشکان چیز دیگری می‌گویند!

پرتوی فرابنفش از بسیاری از سطوح مانند برف، آب، ماسه و حتی ساختمان‌ها بازتاب می‌شود! برف در واقع تا 94 درصد پرتوی UVB را بازتاب می‌کند اما آب تا 8 درصد آن را بازتاب می‌کند. پرتوی فرابنفش بازتاب شده به همان اندازه آسیب‌زاست که قرار گرفتن در آماج پرتوی فرا بنفش!

بسیاری از مردم حتی از ضرورت استفاده ازعینک آفتابی در روزهای ابری باخبر نیستند. طبق پژوهش‌های انجام شده، شاخص UV در روزهایی که هوا ابری است، به اندازه‌ی زمانی که آسمان صاف است، بالا است!

اما بیرون رفتن بدون عینک آفتابی در شرایط بارانی، مه آلود یا با ابرهای کم، کمتر خطرناک است زیرا تابش پرتوی فرابنفش در این شرایط بسیار کاهش می‌یابد.

حتما بین ساعات 2 تا 4 بعد از ظهر از عینک آفتابی برای محافظت از چشم در مقابل پرتوهای UVA و UVB استفاده کنید!



بازتابهای پرتوی فرابنفش و آسیب آن

چند نکته‌ی مهم برای انتخاب عینک آفتابی

عینک آفتابی از چشم ما در برابر پرتوی فرابنفش، نور آبی و تابش خیره کننده‌ی خورشید محافظت می‌کند. استفاده ازعینک آفتابی حین پیاده‌روی در فضای باز، رانندگی ، فعالیت‌های ورزشی، استراحت در ساحل و موارد دیگر ضروری است!

باید در هنگام خرید عینک آفتابی جدید، به این عناصر کلیدی توجه کنید:

100٪ محافظت در برابر UVA و UVB

حدود 75 تا 90 درصد محفاظت در برابر نور مرئی

ارائه تصویری بدون اعوجاج و نقص

اگر شغل شما به گونه‌ای خطرناک است که ممکن است به چشم شما آسیب بزند یا در ورزش‌های پربرخورد شرکت می‌کنید، خرید عینک آفتابی با لنزهای پلی کربنات یا Trivex توصیه می‌شود. این لنزها به دلیل کیفیت راحت، وزن سبک و مقاوم در برابر ضربه، سطح بالاتری از حفاظت را ارائه می‌دهند.

تراکم رنگ و رنگ لنز به طور کلی بر کیفیت محافظت تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، همه‌ی عینک‌های آفتابی 100 درصد پرتوی فرابنفش را فیلتر نمی‌کنند. اگر مطمئن نیستید که عینک آفتابی شما محافظت چند درصدی  دارد، از متخصص بپرسید تا با ابزارهای ویژه وضعیت فیلتراسیون پرتوی UV را روی عدسی‌های عینکتان اندازه‌گیری کنند.

استفاده از کلاه لبه دار

به خاطر داشته باشید که هرچه قاب بزرگ‌تر باشد، محافظت بیشتری دریافت خواهید کرد.عدسی‌های بزرگتریا یک قاب محکم‌تر از پوست ظریف اطراف چشم نیزمحافظت می‌کند.

استفاده از کلاه لبه دار، به ویژه در روزهای آفتابی، می‌تواند آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در آماج پرتوی فرابنفش را تا 50 درصد بیشتر کاهش دهد!

عینک آفتابی در اشکال، سبک‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است - آنها نه تنها کاربردی هستند ، بلکه برای خوش‌تیپی شما طراحی شده اند!

در اینجا یک پرسش پیش می‌آید که اگر به طور تمام وقت از لنزهای اصلاحی استفاده می‌کنیم آیا می‌توانیم عینک آفتابی هم بزنیم؟ پاسخ این است بله. مشکلی نیست!

عینک‌های آفتابی طبی دارای عدسی‌هایی هستند که بینایی شما را اصلاح می‌کنند و در عین حال محافظت بسیار مورد نیاز را نیز ارائه می‌دهند.

از عینک آفتابی با فریم بزرگ‌تر می‌توان روی عینک طبی استفاده کرد.

عینک آفتابی فوتوکرومیک یا لنزهای پلاریزه هم پیشنهاد خوبی برای افراد عینکی است.

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق