سلامت چشم

با رعایت این نکات از حساسیت چشمی به دور باشید

گرده‌ی گل‌ها آلرژن‌هایی هستند که می‌توانند علائمی مانند آبریزش و خارش چشم ایجاد کنند. چگونه می‌توان این مزاحمت‌ها را به حداقل رساند؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم اما پیش از آن از تعریف علائم آلرژی فصلی شروع می‌کنیم. عطسه، خارش و آبریزش بینی و چشم از جمله علائم ابتلا به حساسیت فصلی است. علائم ذکر شده می‌تواند همراه با التهاب ملتحمه آلرژیک باشد و مشکلات چشمی خاصی را مانند سرخی، سوزش، التهاب سطح داخلی پلک، تاری دید، خارش و خستگی ایجاد کند.

نکات مفید برای بهبود حساسیت فصلی:

گرچه از بین بردن علائم آلرژی چشمی کاری دشوار است اما با رعایت نکاتی ساده شاید بتوان از شدت آن کم کرد:

در خانه بمانید: تماس با آلرژن‌های محرک را به حداقل برسانید یا از بین ببرید. به عنوان مثال در زمان‌های که بالاترین میزان گرده افشانی است (مانند اواسط صبح، اوایل شب یا وزش باد شدید) در خانه بمانید.

چشمتان را خنک نگه دارید: برای رفع خارش یک دستمال تمیز و آغشته به آب خنک را به مدت پنج تا ده دقیقه روی چشم‌های بسته خود نگه دارید.

چشم‌ها را مرطوب نگه دارید: قطره‌های چشمی بدون نسخه پزشک می‌توانند باعث تسکین شوند مخصوصاً اگر برای اطمینان از خنکی در یخچال نگهداری شوند. از متخصص خود بپرسید کدام قطره چشمی برای شما مناسب است.


گرده گل و ایجاد حساسیت
 

کلاه بگذارید: برای جلوگیری از نفوذ گرده به چشم در فضای باز از کلاه لبه داروعینک آفتابی استفاده کنید.

از گرد و غبار خودداری کنید: دستگاه‌های گرمایش مرکزی و تهویه‌ی مطبوع را تمیز نگه دارید تا از ورود گرد و غباربه داخل چشم‌ها جلوگیری شود. برای جلوگیری از ایجاد گرد و غباربه هنگام جارو کشیدن، کف‌ها را با پارچه‌ی مرطوب تمیز کنید.

خود را از مواد حساسیت‌زا دور کنید: هنگام رانندگی شیشه‌های اتومبیل خود را ببندید.  

از لنزهای یک‌بار مصرف استفاده کنید: گرده به سطوح مرطوب می‌چسبد و لنزهای تماسی نیز به همین ترتیب در آماج آسیب قرار دارند. بهتر است در فصل آلرژی از لنزهای تماسی یکبار مصرف استفاده کنید.

چشم خود را نمالید

چشم‌های خود را نمالید: از مالیدن یا لمس چشم خودداری کنید زیرا این کارعلائم حساسیت را بدتر می‌کند.

با اپتومتریست خود صحبت کنید: اگرعلائم ادامه یافت یا بدتر شد، حتما به متخصص مراجعه کنید. یک معاینه‌ی بیومیکروسکوپی حرفه‌ای چشم، نمایی بزرگ را از بافت‌ها و ساختارهای چشم فراهم می‌کند و به متخصص بینایی کمک می‌کند تا هر گونه نشانه آلرژی را تشخیص داده و سایر دلایل تحریک چشم مانند عفونت‌ باکتریایی یا ویروسی را بررسی کند.

علت اصلی آلرژی‌های فصلی چیست؟

آلرژی‌ فصلی در اثر حضورمواد حساسیت‌زا در فضای باز، مانند گل، ماسه، سنگ و گرده‌ی گیاهان علفی یا درختان ایجاد می‌شود. وقتی مواد حساسیت‌زا با بدن تماس پیدا می‌کنند، خود را به آنتی بادی‌های بدن متصل می‌کنند. این آنتی بادی‌های فعال شده هستند که باعث ایجاد سیستم ایمنی بدن می‌شوند تا سلول‌های موجود در هیستامین و همچنین سایر مواد شیمیایی را برای مقابله با مواد حساسیت‌زا، آزاد کنند. این فرآیند واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد حساسیت‌زای بی خطر است.

منبع: انجمن بینایی سنجی کانادا

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق