علمی-پژوهشی

قرنطینه کووید مشکلات بینایی کودکان را بدتر کرده است

پژوهش اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که قرنطینه کرونا ممکن است مشکلات نزدیک‌بینی را در کودکان مدرسه‌ای افزایش دهد. در این مقاله به نتایج این پژوهش و تاثیرگذاری قرنطینه‌ی کوویید 19 روی بینایی کودکان خواهیم پرداخت. پس لطفا تا انتها آن را بخوانید.

 مایوپیا یا نزدیک بینی یکی از مشکلات شایع چشمی است. اگر چه ریشه این بیماری ژنتیکی هم است اما عوامل محیطی، مانند گذراندن زمان بیش از حد در داخل خانه، نیز می‌تواند در نزدیک‌بین شدن کودکان نقش داشته باشد.

قرنطینه‌ی سال 2020 بسیاری از مدارس دنیا را تعطیل کرد و میلیون‌ها کودک را در خانه‌های خود محبوس نمود. با اینکه این کار برای محافظت در برابر ویروس COVID-19 ضروری بود، اما حضور طولانی‌مدت در داخل خانه نیز ممکن است بر سلامت بینایی کودکان تأثیر منفی بگذارد.

قرنطینه کرونا باعث افزایش مشکلات بینایی کودکان شده است

قرنطینه بیشتر روی کودکان شش تا هشت ساله تأثیر گذاشته است

گذران زمان کمتری در فضای باز خود عامل خطر مهمی برای ابتلا به نزدیک‌بینی است. طبق تحقیقات منتشر شده در سایت JAMA Othalmology، قرنطینه COVID نزدیک‌بینی را در کودکان ۶ تا ۱۳ ساله چینی، به ویژه کودکان ۶ تا ۸ ساله افزایش داده است. به گفته‌ی محققان این موضوع می‌تواند به‌طور مستقیم بر دید کودکان تأثیر بگذارد.

کارشناسان بر این باورند که عدم حضور کافی در فضای خارج منزل به طور قابل توجهی بر بینایی کودکان خردسال اثر می‌گذارد زیرا چشم آن‌ها در مراحل اولیه رشد است وعلاوه‌براین کنترل نزدیک‌بینی نیز در کودکان کم‌سن‌ترآسان‌تر خواهد بود.

این پژوهش روی 123535 کودک انجام شد که از این میان تعداد 64335 (1/52%) آن پسر بودند. در مجموع 194904 نتیجه آزمایش (389808 چشم) در آنالیز ثبت شد. نتایح نشان داد که در سال 2020 در مقایسه با سال‌های گذشته (2015 تا 2019) تغییر نزدیک‌بینی قابل توجه (تقریبا 0.3- دیوپتر) در طرح غربال‌گری برای کودکان کمتر از 6 ساله (-0.32 D)، هفت ساله (-0.28 D) و هشت ساله (D 0.29-) سال مشاهده شد.
شیوع نزدیک‌بینی در غربال‌گری‌های سال ۲۰۲۰ بیشتر از بالاترین شیوع نزدیک‌بینی در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۹ برای کودکان ۶ ساله (۲۱.۵ درصد در مقابل ۵.۷ درصد)، ۷ ساله (۲۶.۲ درصد در مقابل ۱۶.۲ درصد)، و 8 ساله (۳۷.۲ درصد در مقابل ۲۷.۷ درصد) گزارش شد.

برای پیشگیری از مشکلات نزدیک‌بینی کودکتان او را به بیرون از منزل ببرید

 

بچه‌ها را با رعایت اصول بهداشتی به بیرون از منزل ببرید و زمان استفاده از نمایشگرهای دیجیتالی را محدود کنید

والدین نقش مهمی در محافظت از بینایی فرزندان خود دارند. پس بهتر است فرزندتان را تشویق کنید که هر روز (حتی در ماه‌های سرد سال) بیرون از خانه بازی کند و زمان استفاده از صفحات نمایشگر را محدود کنید. آکادمی اطفال آمریکا استفاده‌ی محدود از نمایشگر دیجیتالی را (به جز چت ویدیویی)، در کودکان خردسال کمتر از 18 تا 24 ماه توصیه می‌کند. همچنین پژوهش‌های جدید بنیاد خواب نشان می‌دهد که نور آبی از دستگاه‌های الکترونیکی خواب کودکان را مختل می‌کند. نور مصنوعی با فریب مغز به تولید نکردن ملاتونین قبل از خواب، چرخه‌ی طبیعی خواب و بیداری را با اختلال روبرو می‌کند.

معاینه چشم کودک  و تشخیص زودهنگام مشکلات چشمی

قبل از پایان سال برای معاینه‌ی چشم فرزندتان برنامه‌ریزی کنید

با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم، آیا برای معاینه‌ی چشم اعضای خانواده خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ این کار یکی از بهترین تصمیماتی است که می‌توانید برای سلامت چشم خود بگیرید و انجام آن تنها یک ساعت طول می‌کشد. متخصص شما حدت بینایی شما را ارزیابی کرده و شما را از نظر بیماری‌های رایج چشمی مانند آب‌سیاه، آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولا غربال‌گری کند.

 

اخبار مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق