علمی-پژوهشی

نوع جنسیت در ابتلا به نزدیک‌بینی نقش دارد

براساس پژوهش‌ اخیر دانشمندان هلندی و لهستانی مشخص شد که در گروه کودکان ونوجوانان، دختران بیشتر دچار نزدیک‌بینی هستند. در گروه بزرگسالان نیز این بیماری در مردان شیوع بیشتری دارد.

افزایش نرخ myopia در سراسر جهان، پژوهشگران و پزشکان را بر آن داشت تا به دنبال راهی برای توقف شروع و پیشرفت آن باشند. یک مطالعه جدید ارائه شده در جلسه مجازی ARVO نشان می‌دهد که جنسیت ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد (یا حداقل با آن ارتباط داشته باشد). نتایج این پژوهش نشان داد که این بیماری در دختران جوان نسل حاضر و مردان بزرگسالان شیوع بیشتری دارد.

تیم تحقیقاتی از هلند و لهستان تفاوت‌های جنسیتی را در پیشرفت نزدیک‌بینی بر اساس دو گروه آینده نگر، مبتنی بر گروه‌های سنی مختلف بررسی کردند. در اولین پژوهش، نسل R، تقریباً 7000 شرکت کننده ثبت نام کرده و آن‌ها را از زندگی جنینی تا بزرگسالی ردیابی کرد. مورد دوم، مطالعه Rotterdam I-III ، شامل حدود 9000 شرکت کننده با سن بالاتر از 45 سال بود.

نزدیک‌بینی در دختران شایع‌تر است

 

انکسار سیکلوپلژیک (Cycloplegic refraction) در کودکان شش، نه و 13 ساله اندازه گیری شد. اما انکسار اتومات automated refraction در بزرگسالان مورد بررسی قرار گرفت و طول محوری و اندازه‌ی آن در هر دو گروه محاسبه شد. نزدیک‌بینی به عنوان معادل کروی کمتر از 0.5D- حداقل در یک چشم تعریف شد. کودکان به پرسشنامه‌های مربوط به سبک زندگی خود از جمله کارهایی که فاصله‌ی نزدیک انجام می‌دهند و میزان قرار گرفتنشان درفضای باز پاسخ دادند. بزرگسالان نیز علاوه براین پرسش‌ها، میزان سطح تحصیلات خود را ذکر کردند.
یافته‌ها نشان داد در کودکان، میزان مایوپیا به طور پیوسته از 2.5٪ به 11.5٪ افزایش یافته و سپس تقریباً دو برابر شده و به ترتیب در سن شش ، نه و 13 سالگی به 22.5٪ رسیده است. شیوع این عارضه در بزرگسالان نیز تقریباً 31٪ بود.

رابطه نزدیک‌بینی و جنسیت افراد

براساس نتایج این پژوهش مشخص شد که مونث بودن با میزان ابتلا به نزدیک‌بینی در دوران کودکی و نوجوانی ارتباط دارد و در بزرگسالان این بیماری در جنس مذکر شایع تر است. اینکه آیا کودک دچار نزدیک بینی شده یا خیر، به عوامل مختلفی از جمله قرار گرفتن در فضای باز، شرکت در ورزش، زمان مطالعه و تعداد کتاب‌هایی که در ماه می‌خوانند بستگی دارد. این عوامل در مجموع تأثیر جنسیتی را تقریباً 35٪ کاهش می‌دهند. در بزرگسالان نیز آموزش مهم‌ترین عامل است و حدود 90٪ از تأثیر جنسیت می‌کاهد.

پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها شواهد قانع کننده‌ای را نشان می‌دهد که سبک زندگی و تحصیلات عامل محرک در نزدیک‌بینی است. همچنین باید کودکان به ویژه دختران را درباره‌ی مراقبت از چشم‌ها راهنمایی کرد تا از ابتلایشان به نزدیک‌بینی کاست.

 

اخبار مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق