عینک سازی

چرا عینک جدید من باعث سردردم شده است؟

شاید شما هم ازآن دسته افرادی باشید که مدتی بوده که احساس کردید به یک عینک با نمره جدید نیاز دارید. یا حتی متوجه نشدید که عینکتان آن دید مطلوب مورد انتظار را به شما نمی‌دهد و با مراجعه به متخصص و معاینه چشم، این موضوع برایتان روشن شده است. در هر صورت، حتماً تعجب می‌کنید که بشنوید عینک طبی جدید شما ممکن است باعث تاری دیدتان شود یا با آن اشیاء را به سختی ببینید یا باعث سردردتان شود. در بعضی موارد تجویز عینک جدید حتی ممکن است باعث سرگیجه یا حالت تهوع شما شود.

این سناریوی ناراحت کننده ممکن است شما را به این فکر بیاندازد که در ساخت عینک اشتباهی رخ داده است. اما پیشنهاد ما این است که قبل از آنکه به استفاده از عینک قدیمی خود روی بیاورید، مطمئن شوید که علت سردرد شما چیست و  باید چه کاری برای بهبود آن انجام دهید. در این مقاله به این موضوع مهم پرداختیم. لطفاً تا انتها آن را بخوانید و اگر تجربه‌ای درباره‌ی این موضوع دارید برایمان در قسمت نظرات بنویسید. 

چه چیزی ممکن است باعث سردرد شما شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا عینک جدید باعث سردرد  افراد می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. فشار عضلانی

هر چشم دارای شش ماهیچه است. برای اینکه چشمان ما یاد بگیرند که چگونه جهان را از طریق نسخه‌ی جدید ببینند، این عضلات باید سخت‌تر یا متفاوت‌تر نسبت به قبل کار کنند. این موضوع می‌تواند باعث کار بیش از حد عضلات داخل چشم شده و فرد را دچار سردرد کند. اگر برای اولین بار از عینک استفاده می‌کنید یا اگر نسخه شما به‌طور قابل توجهی تغییر کرده باشد، ممکن است مستعد ابتلا به این عارضه جانبی باشید.

سردرد به خاطر عوض شدن عینک

  1. عدسی ‌های چند کانونی

تنظیم چشم با عدسی ‌های دو کانونی، سه کانونی یا تدریجی، مخصوصاً برای اولین بار، می‌تواند بسیار دشوار باشد.

عدسی ‌های دو کانونی، دارای دو توان لنز مجزا هستند و عدسی ‌های سه کانونی، سه توان لنز مجزا دارند. عدسی ‌های تدریجی نیز به‌عنوان دو کانونی یا چند کانونی بدون خط شناخته می‌شوند. این عدسی‌ها انتقال نرم‌تری را بین توان ‌های عدسی ارائه می‌دهند تا فرد بتواند فواصل نزدیک، دور و متوسط را ببیند.

عینک ‌هایی که بیش از یک توان عدسی را ارائه می‌دهند، مشکلات متعددی مانند نزدیک ‌بینی و دوربینی را درست می‌کنند. شما باید از طریق عدسی در نقطه مناسب نگاه کنید تا به اصلاح بینایی مورد نیاز خود برسید. قسمت پایینی عدسی برای خواندن و کار نزدیک است. قسمت بالای عدسی برای رانندگی و دید راه دور است.

ممکن است کمی طول بکشد تا به این نوع عدسی ‌ها عادت کنید. احساس سردرد، سرگیجه و حالت تهوع همراه با دوره تنظیم لنزهای دو کانونی، سه کانونی یا تدریجی دور از انتظار نیست.

انتخاب قاب نامناسب باعث سردرد می شود

  1. قاب نامناسب

عینک جدید اغلب به معنای قاب و نسخه جدید است. اگر عینک شما خیلی محکم روی بینی قرار می‌گیرد یا باعث فشار پشت گوش می‌شود، ممکن است دچار سردرد شوید. قرار دادن عینک روی صورت توسط یک متخصص بسیار مهم است. این افراد به شما کمک می‌کنند تا عینکی را انتخاب کنید که به درستی متناسب باشد و فاصله مناسبی با مردمک چشم داشته باشد.

اگر با عینک احساس ناراحتی می کنید یا آثار نیشگونی روی بینی شما باقی می‌گذارد، می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که راحت‌تر روی صورت شما قرار بگیرند تا با این کار سردرد شما از بین برود.

  1. نسخه اشتباه

حتی با وجود اینکه تمام تلاش خود را می‌‌کنید تا اطلاعات دقیقی را در طول معاینه چشم ارائه دهید، اما جای زیادی برای خطاهای انسانی وجود دارد. این موضوع ممکن است گاهی منجر به دریافت نسخه‌ای کمتر از حد مطلوب شود. همچنین متخصص ممکن است فاصله بین مردمک‌های شما را به اشتباه اندازه‌گیری کرده باشد (Pd). این اندازه‌گیری باید دقیق باشد در غیر این صورت می‌تواند منجر به فشار چشم شود. اگر نسخه عینک شما خیلی ضعیف یا خیلی قوی باشد، چشمان شما خسته شده و باعث سردرد می‌شود. سردرد ناشی از عینک جدید باید ظرف چند روز برطرف شود. اگر چشم شما این طور نیست، ممکن است لازم باشد چشمان شما مجدداً معاینه شود تا مشخص شود که آیا به خاطر نسخه است یا خیر.

 

نکاتی برای پیشگیری از سردرد

در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌تواند به پیشگیری یا کاهش سردرد ناشی ازعینک کمک کند.

  1. دوباره به سمت عینک قدیمی خود برنگردید

تسلیم وسوسه نشوید و به عینک قدیمی خود دست نزدید. این کار فقط سردرد شما را طولانی می‌کند. چشمان شما برای تطبیق با نسخه جدید به زمان نیاز دارند. بهترین راه برای انجام این کاراین است که عینک جدید خود را به همان میزان عینک قدیمی‌تان استفاده کنید.

در طول روز به چشمتان استراحت بدهید

  1. در طول روز به چشمان خود استراحت دهید

مانند هر عضله‌ای عضلات چشم نیز نیاز به استراحت دارند. سعی کنید عینک خود را بردارید و در طول روز به مدت 15 دقیقه در یک اتاق تاریک با چشمان باز یا بسته بنشینید. این کار به کاهش فشار چشم، تنش و سردرد کمک کند. هر چیزی که به چشمان شما احساس آرامش می‌دهد، مانند کمپرس خنک، در کاهش سردرد ناشی از عینک موثر است.

  1. برای استفاده طولانی مدت از رایانه، لنزهای ضدبازتاب یا آنتی رفلکس را انتخاب کنید

اگر ساعت‌های زیادی در مقابل رایانه به سر می‌برید، ممکن است دچار خستگی چشم یا سردرد شوید. این کار ممکن است با فشار اضافی ناشی از تطبیق با نسخه جدید تشدید شود. یکی از راه‌های به حداقل رساندن سردرد این است که مطمئن شوید عدسی عینک جدید شما با یک پوشش ضد بازتاب مجهز شده است. این کار به کاهش تابش خیره کننده از صفحه رایانه کمک کرده و از فشار روی عضلات چشم کم می‌کند.

نقش عدسی آنتی رفلکس در کاهش سردرد

  1. اطمینان حاصل کنید که عینک شما به درستی نصب شده است

اگر احساس می‌کنید که عینک شما سفت است، بینی خود را نیشگون بگیرید یا پشت گوش خود را فشار دهید، فریم را دوباره نصب و تنظیم کنید.

  1. برای تسکین سردرد از داروهای OTC استفاده کنید

برای تسکین سردرد از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

  1. در مورد عینک‌های رنگی برای میگرن چطور؟

اگر مستعد حملات میگرنی هستید، ممکن است نگران باشید که یک نسخه عینک جدید، آن را تحریک کند. اگر چنین است، با متخصص خود در مورد دریافت لنزهای رنگی که برای فیلتر طول موج‌های آسیب‌زای نور، مانند آن‌هایی که در اثر نور فلورسنت یا خورشید ایجاد می شوند، مشورت کنید. پژوهش‌ها نشان داده که این طول موج‌های نوری در برخی از افراد مبتلا به این بیماری باعث ایجاد میگرن می‌شود. یک مطالعه قدیمی نشان می‌دهد که عینک‌های رنگی با کاهش اعوجاج بینایی و افزایش وضوح و راحتی به کاهش فراوانی میگرن کمک می‌کند.

  1. به چشم پزشک مراجعه کنید

به خاطر داشته باشید که تطبیق کامل با نسخه جدید ممکن است چند روز طول بکشد. اگر بعد از یک هفته همچنان سردرد، سرگیجه یا حالت تهوع دارید، با متخصص خود تماس بگیرید. یک معاینه چشم جدید می‌تواند تعیین کند که نسخه یا فریم‌ عینک نیاز به تنظیم دوباره دارد.

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق