عینک سازی

آیا خط و خش عینک روی کیفیت دید تاثیر می‌گذارد؟

برای اشخاص عینکی پیش آمده که عینکشان به زمین بیفتد و عدسی آن کمی خراشیده شود. این خط و خراش‌ احتمالاً در بقیه روز فرد را آزار داده و دید او را کمی ناواضح کرده است. اما هر چقدر که این خراش‌‌ها حواس شما را پرت کند، دید شما را بدتر نمی‌کنند.

خواه نزدیک بین باشید، دوربین یا پیرچشم، عیوب انکساری شما به دلیل اتفاقاتی است که در سطح کره چشم شما می‌گذرد، نه کیفیت نور ورودی به چشم.

عیوب انکساری زمانی رخ می‌دهد که در یک یا چند مورد زیر تغییراتی وجود داشته باشد:

  • طول کره چشم
  • انحنا و شکل قرنیه
  • وضوح، انحنا و موقعیت عدسی طبیعی چشم

در نزدیک‌ بینی (مایوپیا)، قطر کره چشم نسبت به انحنای قرنیه و قدرت تمرکز یا موقعیت عدسی چشم، بسیار طولانی‎‌تر است. این امر باعث می‌شود که پرتوهای نوری که وارد چشم می‌شوند، در جلوی شبکیه متمرکز شوند، نه مستقیماً روی آن. به این ترتیب اجسام دور تار به نظر برسند.

خش و خط عینک ممکن است  پرتوهای نوری را منحرف کرده ودر فرد ایجاد اختلال بینایی کند.
در دوربینی (هایپروپیا)، قطر کره چشم نسبت به انحنای قرنیه و قدرت تمرکز یا موقعیت عدسی چشم، بسیار کوتاه است. این موضوع باعث می‌شود تا پرتوهای نوری که وارد چشم می‌شوند، در پشت شبکیه متمرکز شوند، نه مستقیماً روی آن. به این ترتیب اجسام نزدیک تار به نظر برسند.

در پیرچشمی، عدسی چشم به دلیل افزایش سن، انعطاف‌پذیری خود را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند به طور موثر پرتوهای نور اجسام نزدیک را مستقیماً روی شبکیه متمرکز کند. این کار خواندن یا دیدن اشیاء نزدیک را به وضوح دشوار می‌کند.

آستیگماتیسم معمولاً نتیجه انحنای سطح قرنیه یا عدسی است. این امر باعث می‌شود که پرتوهای نور وارد شده به چشم، در چندین نقطه در داخل چشم همگرا شوند و باعث تار شدن تصاویر در فواصل مختلف شود.

با این تفاسیر عیب انکساری شما می‌تواند ناشی از مشکلات قرنیه، عدسی و طول کره چشم باشد. بنابراین پرتوهای نوری که وارد چشم می‌شوند، ممکن است به خاطر خراش روی عدسی ‌های عینک منحرف شوند، اما نمی‌توانند باعث اختلال بینایی یا تغییرات فیزیولوژیکی دائمی در کره چشم شوند یا  بدتر شدن عیوب چشمی شوند.

خش عینک باعث سردرد یا فشار چشم می شود

لنزهای خش دار ممکن است باعث سردرد یا فشار چشم شوند

وظیفه لنزهای اصلاحی این است که پرتوهای نوری را که وارد چشم می‌شوند، به طور مستقیم روی شبکیه متمرکز کنند. اما هنگامی‌که خراشی روی عدسی عینک وجود دارد، پرتوهای نوری در جهت‌های نامنظم خم می‌شوند و در نتیجه تصویری مخدوش و تار ایجاد می‌شود.

اگر بیشتر روز را در حال جمع کردن چشم‌ ها یا تلاش برای تمرکز چشمان خود برای پاک کردن یک تصویر تار و مخدوش می‌گذرانید، احتمال دارد که چشمان شما دچار خستگی بشوند. البته فشار موقتی که تجربه می‌کنید، هیچ آسیب دائمی به چشمان شما وارد نمی‌کند و زمانی که عدسی عینک شما دیگر خش نداشته باشد، باید از بین برود.

علاوه بر خستگی چشم، احتمال دارد به دلیل خراشیدگی روی عینک نیز دچار سردرد شوید. چرا که مغز شما از شبکیه هر چشم، تصویری را دریافت می‌کند. مغز تصاویر چشم چپ و چشم راست را با هم ترکیب می‌کند و این دو را به عنوان یک تصویر منفرد و سه بعدی پردازش می‌کند. اگر تصویر یک چشم یا هر دو چشم به دلیل خراشیدگی عینک شما ناگهان کمتر شفاف شود، ممکن است ناراحتی و سردرد را تجربه کنید. این مورد نیز موقتی است و زمانی که لنز عینک شما بدون خط و خش باشد برطرف می‌شود.

چگونه از خش عینک جلوگیری کنیم؟

چگونه می‌توانم از خش عینک خود جلوگیری کنم؟

با چند عادت ساده می‌توانید خط و خراش روی عدسی عینک خود را به حداقل برسانید:

هنگامی‌که از عینکتان استفاده نمی‌کنید، آن را در یک کیف محافظ قرار دهید. دسته‌های آن را طوری جمع کنید که لنز رو به بالا قرار گیرد.

از پاک‌کننده‌ها و پارچه‌های میکروفایبر استفاده کنید که برای تمیز کردن عینک عالی هستند. [مقاله ما را در مورد نحوه صحیح تمیز کردن عینک خود بخوانید.]

هنگام خرید عینک جدید، از فروشنده بخواهید که روی عدسی، پوشش ضد خش نیز اضافه کند. این پوشش ویژه یک لایه محافظتی سخت ایجاد کرده و به کاهش خط و خش کمک می‌کند.

اگر عینکم دچار خط و خش شد، چه کار کنم؟

اگر عینکتان دچار خط و خش شد، باید آن را نزد متخصص ببرید و ببینید که چه توصیه‌ای می‌کند. تعویض عدسی خراشیده روی قاب‌ عینک قبلی، معمولاً یک راه‌حل مرسوم است.

 

 

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق