عینک سازی

راهنمای کامل اندازه‌ گیری PD چشم به همراه فایل دانلود خط کش PD

افراد عینکی احتمالاً اصطلاح فاصله‌ی مردمکی (PD) را شنیده‌اند. این روزها هم که به خاطر داغ بودن بازار آنلاین فروش عینک، حتی گاهی از مشتریان خواسته می‌شود تا خودشان PD چشمشان را اندازه بگیرند. اما چرا برای سفارش عینک به این پارامتر نیاز است؟ حقیقت این است که بدون این شماره، عینک شما مناسب چشمتان نخواهد بود و احتمالاً تاری دید و سردرد را تجربه خواهید کرد. در این مقاله ضمن آشنایی با مفهوم PD و انواع آن، به نحوه‌ی اندازه‌ گیری درست این پارامتر خواهیم پرداخت. خواندن این مطلب برای افرادی که به تازگی حرفه‌ی عینک‌ سازی را آغاز کرده‌اند بسیار مفید است.

برای آشنایی با مفهوم PD ابتدا بهتر است باید کمی درباره مردمک چشم، این عضو مهم در بینایی، صحبت کنیم. مردمک‌ در مرکز چشم ما قرار گرفته است. این عضو که به صورت دایره‌ سیاه در مرکز قسمت رنگی چشم ما که عنبیه نام دارد، قرار گرفته؛ در واقع در حکم ماهیچه‌ای است که باز (منبسط) و بسته (منقبض) می‌شود تا نور کم یا زیاد به چشم ما وارد شود. در تاریکی، مردمک چشم ما گشاد می‌شود تا نور بیشتری به چشم وارد شود و ما بتوانیم بهتر ببینیم. در نور زیاد نیز مردمک چشم منقبض می‌شود تا نور زیاد برای چشم آزاردهنده نباشد.

ساخت عینک براساس فاصله‌ی مردمک‌ها

متخصص عینک سازی برای ساخت عینک نیاز به اندازه‌ گیری فاصله مردمکی چشم شما دارد تا مطمئن شود مرکز عدسی عینک با مرکز مردمک چشم مطابقت دارد. این اندازه‌ گیری برای دستیابی به دید دقیق کاملاً ضروری است. در صورت عدم تطابق فاصله‌ی مردمک چشم با مرکز مردمک لنز عینک، بینایی فرد نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد، درست مثل اینکه شما عینک دیگران را به چشم زده‌اید!

PD اشتباه می‌تواند باعث خستگی چشم، سردرد و تاری دید شود. ممکن است بعضی از از بیماران فقط بگویند که "از عینکشان احساس خوبی ندارند" اما گاهی‌اوقات این احساس مبهم، نشانه‌ی وجود مشکلی در عینک آن‌ها است.

پی دی عینک چیست

فاصله‌ی مردمکی یا  PD چیست؟

در یک تعریف ساده، PD  همان فاصله‌ی بین مردمک‌های چشم است. این پارامتر بر حسب میلی‌متر بیان می‌شود و برای ساخت عینک طبی ضروری است. اندازه‌ گیری PD به متخصص کمک می‌کند تا عدسی‌های عینک را به درستی در قاب دلخواه مشتری قرار دهد و دید راحتی را برای او فراهم کند. معمولاً بیشتر بزرگسالان دارای PD بین 55 تا 65 میلی‌متر هستند. PD برای کودکان نیز بین 42 تا 54 میلی‌متر است. فرد متخصص باید در اندازه‌ گیریPD  دقت زیادی کند و حساسیت لازم را به خرج دهد؛ چرا که خطا در محاسبه‌ی فاصله‌ی مردمکی بر دید بیمار تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

روش اندازه گیری  پی دی عینکنحوه‌ی اندازه‌ گیری PD چگونه است؟

اندازه‌ گیری PD توسط اپتومتریست یا عینک‌ساز انجام می‌شود. با استفاده از خط‌کش مخصوص اندازه‌ گیری فاصله‌ی مردمک یا PD (یا هر خط‌کش میلی‌متری دیگری)، می‌توان فاصله‌ی بین مرکز مردمک‌های چشم را اندازه گرفت.

سه قدم ساده برای اندازه‌ گیری PD :

  1. خط‌کش میلی‌متری را روی پل بینی فرد قرار دهید.
  2. به اندازه‌ی فاصله‌ی یک بازو در مقابل بیمار قرار بگیرید.
  3. با استفاده از خط‌کش فاصله‌ی مرکز مردمک چشم‌ها (نقاط سیاه وسط چشم) را بخوانید.

برای دانلود خط‌کشPD اینجا را کلیک کنید.

AccuPD چیست؟

همان‌طور که گفتیم پارامترPD ، پارامتری بسیار مهم است و بینایی دقیق فرد به آن بستگی دارد. اما این روزها به لطف پیشرفت فناوری، روش‌های خاصی برای اندازه‌ گیری PD وجود دارد. یکی از این ابزارها AccuPD است. AccuPD یک ابزار تعاملی رایگان است که به شما امکان می‌دهد تا فاصله‌‌ی مردمکی را با استفاده از تلفن همراه اندازه‌ گیری کنید! به لطف AccuPD اندازه‌ گیری دقیق PD بسیار راحت‌تر از گرفتن عکس سلفی است! تنها چیزی که به آن نیاز است، یک تلفن هوشمند و یک کارت اعتباری (یا یک کارت دیگر با همان اندازه) است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید : www.accupd.com       

انواع پی دی

انواع مختلف PD

در ادامه‌ی این مقاله به بررسی انواع مختلف PD می‌پردازیم. دو نوع PD وجود دارد. یکی PD دو چشمی (باینوکولار) است که فاصله‌ی ما بین دو مردمک را اندازه‌ گیری می‌کنیم. دیگری PD تک چشمی (مونوکولار) است که از مرکز یک مردمک تا پل بینی اندازه‌ گیری می شود. PD تک چشمی دقیق‌تر است؛ زیرا ممکن است چشمان فرد به یک اندازه متمرکز نباشند و PD تک چشمی این عدم تعادل را تنظیم کند. پارامترPD  مونوکولار برای عدسی‌های تدریجی و دو کانونی استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مراکز تا حد ممکن کامل هستند. ازPD دوچشمی می‌توان برای افرادی دارای نمره‌ی چشم کمتر استفاده می‌شود، زیرا معمولاً باعث خستگی چشم یا علائم دیگر نمی‌شود.

و اما در ادامه به چند مثال برای خواندن PD اشاره می‌کنیم:

  • دو عدد یکسان (مثلاً 30/30): این اندازه‌ گیری مانند اندازه‌ گیری PD تک چشمی است. هنگام وارد کردن این اطلاعات برای سفارش عینک خود، فقط این اعداد را با هم جمع کنید و متخصص آن را تقسیم بر دو خواهد کرد.
  • دو عدد کم‌تر (مثلاً 30/31): شماره‌ی اول مربوط به PD چشم راست (O.D.) و شماره‌ی دوم مربوط به PD چشم چپ (O.S.) است.
  • دو عدد بالاتر (مثلاً 62/59): این اندازه‌ گیری فقط برای عینک مطالعه استفاده می‌شود. شماره‌ی اول PD دور و شماره‌ی دوم PD نزدیک است.

اشتباه در اندازه گیری پی دی عینک

از کجا بفهمیم که PD به اشتباه اندازه‌ گیری شده است؟

با یک آزمایش ساده می‌توانیم بفهیم که PD درست اندازه‌ گیری نشده است. برای این کار از فرد عینکی بخواهیم که انگشت خود را صاف و در فاصله 8 اینچی (حدود 20 سانتی‌متری) از بینی نگه دارد. پس از آن به او بگوییم که انگشتش را به بینی نزدیک کند. اگر تمرکز روی نزدیک کردن انگشت به بینی، بسیار راحت و بدون هیچ‌گونه فشار و یا خیره شدن چشم انجام شد، یعنی عینک طبی فرد عالی است. اما اگر احساس می‌کرد که تار یا دو تایی می‌بیند، عینک او دارای PD اشتباه است.

آیا فاصله‌ی مردمکی چشم برای عینک مطالعه هم مهم است؟

PD مناسب برای عینک‌های طبی از جمله عینک مطالعه کاملاً ضروری است. از آنجا که هدف از اندازه‌ گیری PD یافتن نقطه کانونی روی لنز عینک است، بنابراین PD دقیق اندازه‌ گیری شده در به تصویر کشیدن نقطه‌ی کانونی دقیق محل عبور پرتوهای نور کمک می‌کند و به چشم‌ها در تمرکز روی اشیا یاری می‌کند تا شفاف و مات به نظر نرسند. در واقع، PD نه تنها عینک مطالعه، بلکه برای دید دور، واریفوکال و عینک‌های دو کانونه نیز ضروری است.

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق