عینک سازی

آیا می دانید چند جفت عینک نیاز دارید؟

آیا می دانید چند جفت عینک نیاز دارید؟ باید گفت این موضوع به نیازهای بینایی، بیمه درمانی و بودجه و حتی حس مد دوستی شما بستگی دارد. بیشتر افراد از عینک طبی برای اصلاح بینایی خود استفاده می­ کنند؛ اما عینک­ های مخصوص دیگری نیز شامل عینک­ های رایانه برای کاهش خستگی چشم، عینک آفتابی پلاریزه برای کاهش بازتاب نور و مسدود کردن پرتوی فرابنفش آسیب ­زا، عینک مطالعه برای کمک به دید نزدیک و عینک اسکی و عینک های ورزشی برای کوهنوردی یا موتور سواری وجود دارند.

چند عینک نیاز دارید؟ دکترکلیفورد از دانشکده اپتومتری دانشگاه هند می­ گوید: امروزه نسبت به  قبل گزینه ­های بیشتری برای عینک وجود دارد. اما مردم عینک­ های مخصوص را در نظر نمی­ گیرند؛ زیرا  متوجه کمکی که از آنها می­ گیرند، نمی­ شوند.

بیشتر افراد بیش از یک جفت عینک دارند و حتی می ­شود گفت تقریبا همان تعدادی عینک دارند که بعضی از مردم کفش دارند.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف عینک آشنا کنیم. پس ما را همراهی کنید.


عینک آفتابی

عینک آفتابی بیش از یک وسیله برای مد است. عینک آفتابی اولین خط دفاعی برای محافظت از چشم در برابر پرتوی فرابنفش آسیب­ زای خورشید است.

"صرف نظر از فصل سال یا محل زندگی، مردم باید چشم خود را با عینک آفتابی با کیفیت خوب محافظت کنند که نور UV را مسدود می­ کند."  دکتر ساموئل پیرس با بیان این مطلب می­ گوید: "حتی عینک­ های طبی را می­توان با رنگ و حفاظت کامل UV ساخت."

اما مد نیز بسیار مهم است و در خرید عینک آفتابی تاثیر گذار می­ باشد. باب ماتسوکا از شهر نیویورک یک طرفدار دو آتشه ­ی عینک آفتابی است. او می­ گوید: "آنها برای من حکم کفش را دارند!" او چند جفت غیر طبی را در جعبه مخصوص نگهداری می­ کند تا هر روز آماده­ ی استفاده بر روی لنزهای تماسی اش باشند. وی آنقدر به عینک علاقه دارد که اگر یک جفت عینک آفتابی ببیند حتما باید آن را بخرد؛ زیرا اعتقاد دارد عینک نشان دهنده­ ی شخصیت و مد فرد است. در مجموعه عینک ماتسوکا چندین عینک با رنگ تیره برای فعالیت ­های فضای باز، دو عینک محافظتی برای جلوگیری از باد زمانی که او سوار اسکیت برقی الکتریکی است و سه عینک برف نوردی وجود دارد.


عینک مطالعه

پس از 40 سالگی، خواندن مطالبی با خط ریز تقریبا برای همه سخت می­ شود. این تغییر بینایی طبیعی پیرچشمی نام دارد و نشانه این است که زمان معاینه چشم و احتمالا تجویزی برای لنزهای تدریجی یا عینک­ های مطالعه سفارشی است.

خانم لی ان نیومن، برای مطالعه دچار مشکل بود و اکنون دارای هشت جفت عینک مطالعه است. وقتی او حس کرد که برای خواندن مشکل دارد، با چشم پزشک خود مشورت کرد. اگر چه نسخه هنوز لازم نبود، اما پزشک عینک­ مطالعه بدون شماره را به او پیشنهاد داد که تقریبا در همه جا موجود است، این عینک­ ها معمولا ارزان هستند و در اندازه، رنگ ها و سبک­ های مختلفی هستند. نیومن می­ گوید: "من آن­ها را در یک مغازه در فرودگاه، فروشگاه­ های بیمارستانی و حتی در فروشگاه مواد غذایی و دلار فروشی پیدا کردم". او اکنون هشت جفت عینک متفاوت دارد که قیمت هیچ یک از آنها بیش­تر از 20 دلار نیست.

"تصمیم به استفاده از عینک برای من بیشتر سرگرم کننده بود تا افسرده کننده! "ویویان یانگ، از لس آنجلس، با اعتراف به اینکه بعد از یک هفته استفاده از عینک و گم کردن آن دچار وسواس خفیفی شده و استفاده از عینک برایش به یک عادت ترک نشدنی تبدیل شده است، می­گوید: "کمد عینک من بسیار بزرگ است و شامل عینک­ های چشم گربه ­ای، بدون فریم، خلبانی، پوسته لاک پشتی، دید دور، پلاستیکی و نیمه چشمی -در رنگ­ های مختلف- است!"

عینک های مخصوص رایانه

افزایش وابستگی ما به دستگاه ­های دیجیتالی - از جمله رایانه­ ها، تبلت­ ها و گوشی­ های هوشمند - طبقه بندی جدیدی از مشکلات بینایی را که به عنوان خشکی چشم دیجیتالی شناخته می­ شود، ایجاد کرده است. علائم این بیماری شامل چشم­ های خشک و تحریک شده، تاری دید، حساسیت به نور و سردرد می­اشد.

دکتر بروکس می­ گوید: استفاده از لنزهای تک دید برای عینک­ های مخصوص رایانه که به طور خاص برای فاصله دیداری شما به طور معمول طراحی شده، امکان پذیر است. وی می افزاید که یک راه بسیار کارآمدتر، استفاده از لنزهای پروگرسیو حرفه ­ای است که به ویژه برای دستگاه ­های دیجیتالی و نمایشگر رایانه طراحی شده است. لنزهای پروگرسیو حرفه­ ای یا "دفتر کاری" به کاربر اجازه می­ دهد تا به وضوح در فاصله­ های مورد نیاز برای از بین بردن ناراحتی فشارهای دیجیتال چشم (که به نام سندرم بینایی رایانه ­ای نامیده شود) ببیند.

دکتر کلیففورد بروکس،که خود نیز در مقابل صفحه رایانه عینک مخصوص رایانه می پوشد، می­ گوید که از تفاوت عینک ­های رایانه ای و میزان احساس راحتی که ایجاد می­ کنند، شگفت زده شده است.

برای راحتی بیشتر، عینک های مخصوص رایانه باید دارای پوشش ضد بازتابش باشند. بسیاری از متخصصان مراقبت از چشم نیز استفاده از یک عنصر مسدود کننده ­ی نور آبی را برای نور آبی مرئی منتشر شده از صفحه نمایشگر توصیه می­کنند. بروکس اشاره می­ کند که عینک­ه ای مخصوص رایانه ، هنگام مشاهده نمایشگر رایانه، حس راحتی بیشتری را نسبت به لنزهای معمولی پروگرسیو یا بایفوکال فراهم می­ کنند.

"تنها راه وضوح نمایشگر (با پروگرسیو معمولی یا بایفوکال) این است که سرتان را به سمت عقب بچرخانید و آن را ببینید.  این کار ناراحت کننده است و شما واقعا نمی­ توانید دید خوبی داشته باشید. بروکس می ­گوید که از تفاوت­ عینک مخصوص رایانه­ ی خود و سطح راحتی آن شگفت زده شده است و آن را برای افرادی که زمان زیادی را صرف کار کردن در مقابل  نمایشگر می­ کنند، توصیه می­ کند.


عینک های ورزشی

طبق مطالعه منتشر شده توسط JAMA Ophthalmology، تقریبا 30،000 فرد در سال به خاطر آسیب های چشم ناشی از ورزش، در بخش اورژانس در ایالات متحده به سر می­ برند. برخی از این صدمات،شامل حال افرادی است که عینک­ هایی پوشیده ­اند که استانداردهای ایمنی و عملکرد مورد نیاز برای استفاده در ورزش را رعایت نکرده ­اند می توان با استفاده از عینک­ های ایمنی ورزشی، از این آسیب­ های خطرناک جلوگیری کرد.

رجا حمید شخصی است که از عینک مخصوص مسدود کننده ­ی پرتوهای خورشید با لنزهای فتوکرومیک در حین دوچرخه سواری در کوهستان استفاده  می­ کند.

عینک­ های محافظ ورزشی شامل عینک ایمنی و پوشش ایمنی و محافظ چشم برای یک ورزش خاص است. دکتر پیرس می­ گوید: "عینک ورزشی از مواد قوی­ تری ساخته شده که دارای مقاومت و دوام بسیار بالایی هستند و دارای راحتی مناسب و برای محافظت از آفتاب، آب یا باد طراحی شده است." حمید رجا، ساکن شهر نیویورک، از سه نوع عینک محافظ ورزشی استفاده می­ کند.

برای دوچرخه سواری در شب، او از لنزهای روشن استفاده می­ کند تا از چشمانش در برابر گرد و غبار محافظت کند. در حین دوچرخه سواری کوهستانی، او عینک مخصوص با قیمت مناسب و با لنزهای فتوکرومیک و محافظ آفتاب می­ پوشد. برای سنگ نوردی، حمید از عینک­ های ورزشی با لنزهای منحصر به فرد وخاص که میدان دید عمودی فرد را گسترش می­ دهد، استفاده می­ کند.

 

 

مد و فشن

در نهایت، عینک­ به عنوان یک مد و یک علاقه شناخته می ­شود که  حتی وال استریت ژورنال نیز اخیرا به آن اهمیت داده است.

در آتلانتا، دانیکا کومبل، مجموعه ای از عینک­ های مدرن را برای مراسم های مختلف جمع آوری کرده است که نشان دهنده­ ی علاقه ­ی مخصوص او به عینک است.

"عینک­ های روزانه­ ی من،عینک­ های بزرگ و عجیب و غریبی هستند. من درزمینه­ ی رسانه ­های اجتماعی کار می ­کنم، بنابراین این قضیه با کار من مرتبط است. برای بعدازظهر، من یک عینک پرادای آبی رنگ دارم که بسیار نازک است و بیشتر جلب توجه می­کند. "

کمبل ادامه می­ دهد: "من حتی عینکی برای باغبانی دارم - یک عینک قدیمی که اگر خاکی شود اهمیتی برایم ندارد".

کارول والاک، شخصی است که هرگز نمی­ خواهد برای پیدا کردن عینکش تقلا کند! بنابراین او چندین عینک در خانه و دفتر خود دارد.

اما به نظر شما یکی از آخرین دلایلی که برخی از افراد بیش از یک عینک دارند، چه می­ تواند باشد؟ پاسخ این است که آنها می­ خواهند عینک یدکی داشته باشند.

"من با مادر فوق العاده ­ای بزرگ شدم که هر روز صبح 15 دقیقه صرف می­ کرد و می­ پرسید:" عینک من کجاست؟ "می­ خواستم اطمینان حاصل کنم که من هیچ وقت مثل او نیستم !" این مطلب را کارول والاس از گرینویچ، می ­گوید.

والاس اکنون ده ­ها عینک مطالعه­ ی ارزان قیمت در پنج سبک و رنگ مختلف دارد که در خانه و دفتر خود قرار داده تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار دهد.

حالا که به پایان این مقاله رسیدیم با خودتان فکر کرده اید که کدامیک از این موارد ذکر شده در مورد شما هم صدق می­ کند؟ اگر در تمام روز با نمایشگر رایانه کار می ­کنید، عینک  مخصوص رایانه می­تواند بینایی شما را حفظ کند و همچنین برایتان خواندن آنچه را که روی صفحه است، آسان­تر کند. اگر وقت زیادی را در خارج از خانه صرف می­ کنید، عینک آفتابی به سلامت دید شما کمک خواهد کرد.

پس هر چه زودتر با پزشک چشم خود صحبت کنید و در مورد لنزها، پوشش ها و فریم­ ها با او مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای نیازهای خاص خودتان پیدا کنید.

منبع: .allaboutvision 

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق