سلامت چشم

تزریق آواستین برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

آواستین دارویی است که برای درمان دژنراسیون ماکولا مربوط به افزایش سن (AMD) استفاده می‌شود. همچنین آن را برای درمان بیماری چشمی دیابتی و سایر مشکلات شبکیه به کار می برند. این دارو به چشم تزریق می شود تا از سرعت کاهش بینایی فرد به علت ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کند.

آواستین نام تجاری دارویی است که به آن بواکسیزوماب (bevacizumab) گفته می شود. Avastin رشد رگ های خونی غیرطبیعی را در پشت چشم مسدود می‌کند. این رگ های خونی که به علت AMD نوع مرطوب و بیماری چشم دیابتی در پشت چشم جمع شده، ممکن است خونریزی کرده و بینایی فرد را نشانه بگیرند.

رگ‌های خونی غیرطبیعی جدید برای رشد به یک ماده شیمیایی بدن به نام فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) نیاز دارند. آواستین یکی از چندین درمان آنتی VEGF است که به صورت تزریق به چشم استفاده می شود.

به داروهایی که VEGF را مسدود می کنند، داروهای ضد VEGF گفته می‌شود.


Avastin در ابتدا برای درمان انواع مختلف سرطان توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تأیید شد. استفاده از آن برای درمان بیماری چشمی، "بدون برچسب" است. لازم به ذکر است اگر پزشکان به خوبی از محصولی آگاه شده باشند و مطالعات نیز مفید بودن دارویی را ثابت کنند، FDA مجوز استفاده از آن را به صورت "off-lable" می‌دهد.

Lucentis® (ranibizumab) داروی دیگری مانند Avastin است. پژوهش ها نشان می دهد که هر دو داروی آواستین و لوسنتیس در جلوگیری و کاهش روند از دست دادن بینایی در بیمار به یک اندازه موثر هستند.

خطرات درمان آواستین چیست؟

هر درمانی می تواند عوارضی داشته باشد. آگاهی از مزایا و خطرات روش های درمانی بسیار مهم است. هر تزریق چشمی، از جمله آواستی، ممکن است سبب بروز این مشکلات شود:

  • عفونت چشم
  • جدا شدگی شبکیه
  • آب مروارید (کدر شدن عدسی چشم)


سایر عوارض جانبی آواستین نیز شامل موارد زیر است:

قرمزی چشم

حساسیت بیش از حد به نور

چشم درد

تورم داخل چشم

تغییرات بینایی از جمله تاری دید، مگس پران و دوبینی

خشکی یا خارش چشم

احساس وجود جسم خارجی در چشم

نکته مهم: 

اگر پس از گذشت چند روز از  تزریق آواستین به یکی از  مشکلات بالا دچار شدید، بلافاصله با چشم پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر پرسشی درباره ی چشم یا بینایی دارید، حتماً از او بپرسید. چشم پزشک متعهد به محافظت از بینایی شما است.

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق