عینک سازی

شش نکته برای انتخاب عینک مطالعه

وقتی سنمان از 40 سال بیشتر می‌شود اکثر ما در خواندن کتاب دچار مشکل می‌شویم. شاید نتوانیم مثل سابق بدون تغییر فاصله کتاب از چشممان، مطلبی را بخوانیم. برای افرادی هم که اهل مطالعه زیاد هستند و به قولی کتاب از دستشان نمی افتد این مسئله پررنگ تر خواهد بود. عینک مطالعه به کمک ما می آید تا با این مشکلات خداحافظی کنیم.

گاهی انتخاب عینک مطالعه برای اصلاح بینایی مان تجربه ای طاقت فرسا است؛ مخصوصا زمانی که با تنوع زیادی از قاب، عدسی و پوشش (کوتینگ) مواجه باشیم. در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین مواردی که فرد باید هنگام انتخاب عینک مطالعه به آن توجه کند، اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید.

 1- عینک سفارشی بخریم یا آماده؟!

 عینک‌های مطالعه آماده را می توان از داروخانه خرید. اندازه این عینک‌ها معمولا یکی است و قیمت آنها نسبت به عینک‌های سفارشی ارزان تر است. این عینک ها معمولاً دارای مدل‌های چند کانونی یا پروگرسیو نیستند.

اگر دچار نزدیک بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم باشیم، ممکن است عینک‌های آماده به کار شما نیاید. با عینک سفارشی، عینک ساز بر اساس نسخه شما، از جمله فاصله بین مردمک‌ها، عدسی‌ها را می سازد. مردمک شما باید بر مرکز اپتیکی عدسی منطبق باشد تا بهترین اصلاح دید حاصل شود.

 

2- عدسی مناسب انتخاب کنیم

 عدسی‌های عینک مطالعه در چند دسته هستند. اینکه کدام یک را انتخاب کنیم بستگی به  این دارد که اصلاح بینایی شما باید چگونه انجام شود.

-         عدسی تک دید برای اصلاح دید دور طراحی شده است. می‌توان آن را روی هر کانونی تنظیم کرد، از جمله دید نزدیک یا متوسط.

-          در عدسی دو کانونی، نیمی از عدسی برای فاصله نزدیک و نیم دیگر برای فاصله دور طراحی شده است.

-         عدسی های سه کانونی دارای سه بخش هستند: دید دور، دید متوسط و دید نزدیک.

-         عدسی های پروگرسیو بدون خطوط تقسیم قابل مشاهده، یک انتقال آرام بین فاصله و مناطق کانونی نزدیک دارند. آنها می توانند در اصلاح بینابینی بین دو یا سه کانونی موثر باشند.

متخصص به شما کمک می کند تا بهترین عدسی را برای بینایی تان انتخاب کنید.

 

3- شکل و اندازه عدسی  را بر اساس نسخه خود انتخاب کنیم

عدسی ها  از نظر شکل و اندازه بسیار متنوع هستند. عدسی های باریک و کوچک تر ممکن است برای نمره های چشم های ضعیف تر به خوبی کار کنند. اما برای نمره های قوی تر یا عدسی های چند کانونی، شکل بزرگتر عدسی گزینه بهتری است. اگر عدسی خیلی کوچک باشد ، ممکن است اعوجاج یا یک اثر منشوری را تجربه کنید.

 انتخاب عینک مطالعه

4- قاب های فلزی دوام بیشتری نسبت به پلاستیک دارند

قاب های پلاستیکی طیف گسترده ای از رنگ، سبک و قیمت دارند. قاب های فلزی، تیتانیومی یا آلیاژی در مقابل آب یا اشک مقاومت کمتری دارند. تیتانیوم سبک ترین و انعطاف پذیرترین ماده قاب فلزی است. هنگام انتخاب قاب ها، مطمئن شوید که آنها به راحتی با صورت، پل بینی و گوش های شما متناسب هستند.

عینک مطالعه پلاستیکی یا فلزی

5- عدسی های پلی کربنات و تریوکس در برابر نور و ضربه مقاوم هستند

اگر زمان زیادی را در فضای باز می گذرانید یا می خواهید عدسی عینکتان در برابر شکستگی مقاوم باشد، پلی کربنات یک انتخاب ایمن و سبک است. Trivex یکی دیگر از انواع عدسی های مقاوم در برابر ضربه است که وزن کمتری دارد و ممکن است اعوجاج کمتری نسبت به پلی کربنات داشته باشد. اگر نمره چشم بالایی دارید ، عدسی های پلاستیکی با شاخص بالا گزینه های نازک تر و سبک وزنی هستند.

6- پوشش های محافظ باعث ماندگاری بیشتر عینک می شود

پوشش های ضد خش سرمایه گذاری خوبی برای بهبود دوام عینک است. بیشتر عدسی های پلاستیکی (از جمله پلی کربنات و Trivex) به راحتی خراشیده می شوند.

پوشش های ضدبازتاب باعث کاهش تابش خیره کننده و پراکندگی بازتابش ها از سطح عینک می شوند. اگر نمره نزدیک بینی بالایی دارید و به عدسی های با شاخص بالا احتیاج دارید که به احتمال زیاد مشکل خیرگی نور دارند، این پوشش برایتان مفید خواهد بود.

عدسی های فتوکرومیک (یا عدسی های ترنزیشنال) از چشمان شما در برابر نور UV محافظت می کنند. آنها در زیر نور آفتاب به طور خودکار تیره می شوند، که در صورت حساسیت به نور یا قصد استفاده از عینک در فضای باز، راحت است. استفاده از آنها در اتومبیل توصیه نمی شوند.

این پوشش ها ممکن است به هزینه عینک شما اضافه کنند.

 اگر عینک های سفارشی را انتخاب می کنید،  متخصص باید به شما کمک کند تا متناسب با نیاز و بودجه خود عدسی مناسبی را انتخاب کنید.

  

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق