سلامت چشم

کشیدن سیگار به ضرر چشمتان تمام می‌شود

همه در مورد خطرات سیگار و چگونگی ایجاد سرطان ریه، بیماری قلبی، سکته مغزی و COPD (بیماری انسدادی مزمن ریه) شنیده‌اند، اما کمتر شنیده شده که سیگار می‌تواند باعث بیماری چشم نیز شود.

چندین مطالعه نشان داده است که سیگار کشیدن خطر ابتلا به آب مروارید را دو برابر و سیگار کشیدن زیاد این خطر را سه برابر خواهد کرد. همچنین ثابت شده که سیگار کشیدن احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را بین دو تا چهار برابر افزایش می‌دهد. برخی از مطالعات نیز نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت (با قند خون بالا) که سیگار می‌کشند، بیشتر در خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی و آسیب به رگ‌های خونی در شبکیه هستند.

موادموجود در دود سیگار

آنچه در دود سیگار وجود دارد

مواد آسیب‌زای موجود در سیگار شامل مونوکسید کربن، قطران و مواد شیمیایی سمی است. بیش از 5000 ماده شیمیایی در هر سیگار وجود دارد. موارد زیر تنها تعدادی از مواد شیمیایی مضر موجود در سیگار هستند:

آمونیاک: برای افزایش سرعت جذب نیکوتین استفاده می‌شود.

آرسنیک: برای محافظت از گیاهان تنباکو در برابر آفات استفاده می‌شود، اما در سیگار باقی می‌ماند.

فرمالدئید: این ماده به سیگار اضافه نمی‌شود، اما زمانی که سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار سوزانده می‌شوند، تولید می‌شود.

بنزن: یکی دیگر از محصولات جانبی ناشی از سوزاندن سیگار است که در آفت‌کش ها و بنزین یافت می‌شود.

سیگار و چشم

چگونه سیگار بر چشمان شما تأثیر می گذارد

بسیاری از آن 5000 ماده شیمیایی موجود در سیگار می‌توانند به ساختارهای چشم مانند عدسی، شبکیه چشم، ماکولا و عصب بینایی آسیب بزنند. 

  • عدسی، قسمت شفاف چشم است که به نور اجازه عبور و رسیدن به شبکیه را می‌دهد.
  •  شبکیه، بافت حساس به نور است که داخل چشم را می‌پوشاند.
  • ماکولا، حساس‌ترین قسمت شبکیه و بخشی است که مسئول بینایی مرکزی، بیشتر دید رنگی ما و جزئیات ظریفی است که قادر به دیدن آن هستیم.
  • عصب بینایی، مجموعه‌ای حاوی بیش از 1 میلیون رشته عصبی است که سیگنال‌های بصری را به مغز منتقل می‌کند.

سیگاری‌ها بیشتر از خشکی چشم رنج می‌برند. وضعیتی که در آن چشم اشک کافی تولید نمی‌کند. علائم خشکی چشم شامل سوزش، خارش و تاری متناوب بینایی است.

برخی از آسیب‌های ناشی از کشیدن سیگار ناشی از اکسیدان‌های مشتق شده از دود است که استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهند. این بدان معناست که اکسیدان‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن شما از تعادل خارج شده‌اند؛ زیرا رشد بیش از حد رادیکال‌های آزاد وجود دارد که می‌تواند به DNA و پروتئین‌های بدن شما آسیب برساند.

ترک سیگار

چرا ترک سیگار؟

حتی اگر سال‌ها است که سیگار می‌کشید، ترک سیگار، خطر ابتلا به این نوع بیماری‌های چشمی و همچنین کاهش خطرات سایر بیماری‌های مرتبط با سیگار را کاهش می‌دهد.

هر سال یک معاینه جامع چشم را برای تشخیص زودهنگام هر نوع بیماری را برنامه‌‌ریزی کنید؛ زیرا درمان زودهنگام بسیاری از بیماری های چشمی کلید پیشگیری از از دست دادن دائمی بینایی است.

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق