علمی-پژوهشی

امید تازه برای درمان سرطان نادر و غیر قابل درمان چشم

داده‌های بالینی جدید نشان داده است که یک داروی پیشرفته‌ی تجربی در بیماران مبتلا به سرطان نادر اما تهاجمی چشم، موجب کاهش 50 درصدی مرگ مبتلایان شده است.

دکتر آنتونی ریباس، رئیس پیشین انجمن تحقیقات سرطان آمریکا (AACR)، در گفتگو با HealthDay Now، اعلام کرد که Tebentafusp در حال حاضر به اولین دارویی تبدیل شده که برای بهبود حیات بیماران مبتلا به ملانوم یووآل موثر بوده است. ریباس، مدیر برنامه ایمنی‌شناسی تومور در مرکز جامع سرطان Jonsson و مرکز ایمنی درمانی سرطان موسسه پارکر در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: "ملانوم Uveal بیماری است که تاکنون هیچ درمان پزشکی نداشته و در 50 سال اخیر تحقیقات بالینی هیچ پیشرفتی را برای درمان آن نداشته است."

بر اساس نتایج ارائه شده در اجلاس سالانه AACR ، بیمارانی که به طور تصادفی برای دریافت Tebentafusp انتخاب شده بودند، نسبت به سایر بیماران تحت درمان با ایمونوتراپی یا شیمی درمانی، حدود 50 درصد کمتر مرگ را تجربه کرده‌اند.

دکتر جسیکا هاسل، یکی از پژوهشگران این گروه گفت: "Tebentafusp خطر نسبی مرگ را به نصف کاهش داده و بنابراین تأثیر زیادی در زنده ماندن بیماران مبتلا به ملانوم یوول متاستاز دارد." او که دانشیار و رئیس بخش در بخش پوست و مرکز ملی بیماری های تومور در بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ آلمان است در ادامه می‌افزاید: " بدین ترتیب این دارو اولین دارویی است که برای بیماران مبتلا به ملانوم یووآل موثر بوده و همچنین برای بیمارانی که ملانوم پیشرفته داشته اند، نیز مناسب بوده است."


افزایش شانس زندگی با داروی جدید برای درمان سرطان چشم

هاسل می‌گوید: " ملانوم Uveal بیماری نادری است که شایع‌ترین سرطان چشم در بزرگسالان است. دیواره چشم شامل سه لایه است. لایه بیرونی به صلبیه معروف است. قسمتی که در جلوی چشم است و نور از آن عبور می‌کند قرنیه نام دارد. لایه داخلی نیز دارای بافت عصبی به نام شبکیه است که نور را حس کرده و از طریق آن اطلاعات نوری به مغز منتقل می‌شود. در بین این دو لایه، لایه ای به نام uvea قرار دارد که در آنجا عنبیه رنگی قرار دارد. همچنین ماهیچه‌های چشم که در تمرکز چشم کمک کرده و عروق خونی نیز برای تأمین اکسیژن و تغذیه سلول‌های چشم در آنجا قرار دارند. "

هاسل ادامه داد: "تاکنون آگاهی درباره‌ی بیماری ملانوم uveal بسیار ضعیف بوده و بطور متوسط ​​افراد مبتلا معمولاً کمتر از یک سال پس از سرطان زنده می‌مانند. هنگامی که ملانوم uveal تشخیص داده می‌شود، بسته به اندازه تومور تحت تابش یا عمل جراحی قرار می‌گیرد. نیمی از بیماران در نهایت به متاستاز ( به طور عمده در کبد) دچار می‌شوند."

هاسل می‌گوید: "پزشکان تلاش کرده‌اند تا سرطانی را که به کبد منتقل شده، درمان کنند و همچنین داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را به کار گیرند، اما هیچ یک از این روش‌های درمانی فایده‌ای نداشته است. Tebentafusp پروتئینی است که دو گروه مختلف گیرنده را تشخیص می‌دهد، یکی در سلول‌های ملانوم و دیگری در سلول‌های T سرطانی که توسط سیستم ایمنی تولید می‌شود. این دارو هفته‌ای یکبار به صورت وریدی تجویز می‌شود. این دارو،  پلی میان تومور و سلول‌های ایمنی ایجاد می‌کند و سلول‌های ایمنی را قادر می‌سازد تا به تومور حمله کنند."
براساس این پژوهش، داروی Tebentafusp را به عنوان یک درمان خط مقدم برای سرطان چشم معرفی شد و تاکنون 378 فرد مبتلا به ملانوم یوآل متاستاتیک را در آن ثبت نام کردند. پژوهشگران این داروی آزمایشی را به 252 بیمار تجویز کردند اما بقیه‌ی افراد مورد آزمایش شیمی درمانی یا ایمونوتراپی را دریافت کردند.

بارقه های امید برای درمان ملانومای چشم

پژهشگران می‌گویند درصد زنده ماندن یک ساله بیماران تحت درمان با این دارو 73 درصد بود، در حالی که این نرخ در میان کسانی که سایر روش‌های درمانی را دریافت کرده اند 59 درصد است. پس شانس زنده ماندن مبتلایان تا 49 درصد افزایش یافته است.

هاسل گفت: "عوارض جانبی به طور عمده در چند چرخه درمان بر پوست نیز تأثیر می‌گذارد و در موارد نادرتر بیماران از تحریک بیش از حد سیستم ایمنی بدن دچار "طوفان سیتوکین" التهابی می‌شوند. تنها 2 درصد بیماران به دلیل عوارض جانبی درمان را متوقف کردند."

بر اساس این نتایج و مطابق با اخبار منتشر شده در Immunocore در ماه فوریه سازمان غذا و داروی ایالات متحده موفقیت درمانی را برای Tebentafusp اعلام کرده است.

پژوهشگران اکنون در تلاش هستند تا متوجه شوند آیا می‌توان از Tebentafusp برای جلوگیری از عود مجدد سرطان در بیماران ملانوم یووال كه وارد بهبودی شده اند، استفاده کرد. آنها همچنین قصد دارند تا این دارو را در ترکیب با سایر داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی آزمایش کنند.

اخبار مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق