سلامت چشم

علت خارش و سرخی چشمم چیست؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که چه چیز باعث قرمزی، خارش و تحریک چشم‌ها می‌شود؟ این مسئله بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است چرا که این تحریک و خارش چشم، تمرکز شما را برای انجام کارهای دیگر از بین می‌برد. این واکنش چشمی به شما می‌گوید که مشکلی پیش آمده و باید به این هشدار توجه کنید. تحریک چشم مثل این است که چیزی در چشم وارد شده و برای شما ایجاد مزاحمت کرده است. این احساس با درد، خارش، قرمزی، سوزش یا حساسیت به نور همراه است. حتما با خواندن این مقدمه احساس کردید که این نشانه‌ها برایتان آشنا است اما دلایل مختلف دیگری هم برای تحریک چشم وجود دارد. در ادامه به توصیف نشانه‌های رایج و علل احتمالی تحریک چشم می‌پردازیم و راهکارهایی را نیز برای رفع این مشکل بیان خواهیم کرد.

 علائم رایج تحریک چشم چیست؟

اگر علائم زیر را داشته باشید، حتما سوزش چشم را هم تجربه کردید:

چشمان اشک آلود

قرمزی چشم

چشم درد

حساسیت به نور

خارش چشم در روز یا شب

تاری دید

گاهی اجسام خارجی باعث تحریک چشم می‌شود

ممکن است بعضی از اجسام خارجی به چشمان شما راه یافته و باعث تحریک چشم شوند. این شیء می‌تواند هرچیزی باشد. اندازه‌ی آن مهم نیست؛ خواه به اندازه‌ی یک تکه شیشه یا تار مو. این اشیا می‌توانند به چشم آسیب برسانند. اگرنسبت به ورود جسم خارجی به داخل چشم خود مشکوک هستید، باید برای معاینه به متخصص مراجعه کنید. متخصص بر اساس آسیب وارد شده، برای جلوگیری ازعفونت ممکن است  یک دوره آنتی بیوتیک را تجویز کند و این درمان با برداشتن جسم خارجی همراه خواهد بود.  

قانون 20-20-20

خستگی چشم

یکی دیگر از دلایل سوزش چشم این است که شما برای مدت زمان طولانی از رایانه یا تلفن خود با صفحه روشن استفاده کرده اید. این سندرم فشار چشم دیجیتالی یا سندرم بینایی رایانهای شناخته می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث ناراحتی چشم شود و علاوه بر خشکی چشم و سردرد، شاید درد در گردن و شانه را نیز تجربه کنید. این علائم موقتی است و با قطع استفاده از رایانه یا تلفن معمولا از بین می‌رود.

انجمن بینایی سنجی آمریکا توصیه می‌کند قانون 20-20-20 را حین استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی انجام دهید؛ به این ترتیب که هر 20 دقیقه، 20 ثانیه به جسمی دیگر در فاصله‌ی 20 فوتی خود (6 متری) نگاه کنید.

 

حساسیت

وقتی غشای چشم شما با چیزی که به آن حساسیت دارید تماس پیدا کند، ممکن است دچار حساسیت شود. این مواد حساسیت‌زا می‌تواند گرد و غبار، کنه‌ها و کپک‌ها باشند. نشانه‌های این مسئله را اندکی پس از قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت‌زا تجربه خواهید کرد. در این حالت معالجه با محوریت تسکین علائم است.

مواد تحریک کننده

هنگامی‌که چشم شما به طور تصادفی در آماج تحریککننده هایی مانند دود، گرد و غبار یا بخارات شیمیایی قرار می‌گیرد، ممکن است منجر به سوزش چشم شود. چشم ممکن است پس از قرار گرفتن در آماج  این مواد، دچار آبریزش و قرمزی شود. اولین اقدام کمک‌های اولیه در بیشتر موارد، شستشوی دقیق چشم یا چشم‌ آسیب دیده با آب ولرم برای تسکین علائم است.اگر این نشانه‌ها پس از شستشو با آب برطرف نشد، باید فورا به متخصص مراجعه کنید.

 

خشکی چشم باعث تحریک چشم می‌شود
 

خشکی چشم

اشک ازغدد چشمی ترشح می‌شود و به مرطوب نگه داشتن و چربی چشم کمک می‌کند.اگر دچار کمبود اشک باشید و یا کیفیت اشک برای مرطوب نگه داشتن چشم کافی نباشد، ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید. این مسئله بیشتر باعث تحریک چشم می‌شود و به شما احساس خارش می‌دهد، انگار که چیزی در چشم‌ها فرو رفته است.

عفونتها

گاهی اوقات ممکن است به دلیل انواع عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی سوزش چشم را تجربه کنید. این امر بیشتر به التهاب چشم، احساس خارش، وجود چرک یا ترشح وهمچنین ایجاد پوسته در پلک‌ها منجر می‌شود.

درمان این مشکل به علت ایجاد عفونت بستگی دارد. متخصص برای درمان این عفونت استفاده از قطره‌ی چشمی آنتی بیوتیک یا داروی ضد قارچ را  تجویز می‌کند.

گل‌مژه

گل‌مژه یک توده دردناک در لبه چشم است که می‌تواند به تحریک چشم منجر شود. این عارضه معمولاً به خودی خود و غالباً با کمپرس گرم از بین می‌رود. اما اگر به صورت مداوم اتفاق بیافتد ممکن است با آنتی بیوتیک یا جراحی درمان شود.

بیماری‌های چشم

علاوه بر بیماری‌هایی که مطرح کردیم بیماری‌های دیگری نیز وجود دارد که که باعث تحریک چشم می‌شود. از این بیماری‌ها می‌توان به بلفاریت (التهاب پلک)، گلوکوم (آسیب به عصب بینایی چشم)، تومور مغزی، مولتیپل اسکلروزیس (MS) اشاره کرد. مراقبت از چشم در منزل، استفاده از قطره‌ی چشمی یا درمان استروئیدی از اقدامات درمانی معمول برای رفع این مشکلات چشمی است.

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق