عینک سازی

آستین، دستمال کاغذی و الکل به عینک آسیب می‌زند

بیایید صادق باشیم. ما معمولاً فقط هفته‌های اول پس از خرید از عینک جدید، به خوبی از آن مراقب می‌کنیم و بعد از آن به تدریج به تمیز کردن آن با نفس اکتفا می‌کنیم یا با آب دهان یا آستین، دستمال کاغذی یا حتی دستمال مرطوب الکلی آن را پاک می‌کنیم. غافل از اینکه با این کار ممکن است به پوشش‌های روی سطح آن که گاهی پوشش ضد بازتاب یا ضدبخار است، آسیب برسانید. اشخاص حرفه‌ای عینک خود را به شیوه‌ای متفاوت تمیز می‌کنند. اگر به این روش تمیز کردن عینک عادت کنید، می‌توانید طول عمر آن را افزایش دهید.

1. عینک را با آب ولرم بشویید.
با این کار از شر بیشترین کثیفی و گرد و غبار خلاص خواهید شد. مراقب باشید که آب خیلی داغ نباشد، چون ممکن است به قاب و رنگ عینک آسیب برساند.

2. مواد شوینده معمولی را روی نوک انگشت خود بچکانید و به آرامی روی عینک بمالید

فقط یک قطره کافی است؛ زیرا مواد شوینده ظرفشویی بسیار غلیظ هستند. از موادی که حاوی مومیایی و کرم هستند، خودداری کنید؛ چرا که ممکن است عینک شما را چرب کند. هنگام شستن عینک، نه تنها به لنزها، بلکه به قاب، دسته‌ها و مکان‌هایی که تا می‌شوند فکر کنید. این‌ها مکان‌هایی است که عرق، چربی پوست و آرایش شما نیز جمع می‌شود. در نهایت مواد شوینده را زیر آب ولرم بشویید.

3. عینک را با یک حوله یا پارچه نرم خشک کنید

پارچه جاذب را به آرامی روی عینک فشار دهید، اما آن را مالش ندهید. بهتر است از پارچه میکروفایبر استفاده کنید.

از دستمال میکروفایبر برای خشک کردن عینک استفاده کنید

4. عینک خشک را با پارچه میکروفایبر جلا دهید

از دستمال‌های مرطوبی که دارای بافت هستند و می‌توانند عینک را خراش دهند، استفاده نکنید؛ به‌خصوص اگر حاوی الکل باشد. شما می‌توانید یک پارچه میکروفایبر مخصوص را از هر عینک ‌فروشی‌ای تهیه کنید. قبل از هر بار استفاده، گرد و غبار را به آرامی از روی آن بتکانید.

5. یک اسپری تمیز کننده همراه خود داشته باشید

ممکن است همیشه یک ماده شوینده و سینک مناسب یا آب شیر برای شستن عینک خود نداشته باشید. برای چنین مواردی از اسپری تمیز کننده مخصوص استفاده می‌شود. این اسپری چربی و عرق را به آرامی از بین می‌برد. همچنین به سرعت از سطح عینک تبخیر می‌شود و علاوه بر آن گاهی به ضدبخاربودن عینک نیز کمک می کند.

برای تمیز کردن عینک از اسپری مخصوص آن استفاده کنید

اشتباه‌های رایج افراد عینکی

- عینک را به سر خود عینک نزنید. این کار باعث کشیده شدن دسته‌ها می شود و به مرور زمان عینک از صورت شما می‌افتد.  چربی مو و پیشانی، آرایش و اسپری مو نیز باعث آسیب به عینک می‌شود.

- فراموش نکنید که قاب عینک را هم تمیز کنید.

- عینک را بدون قاب در جیب، پیراهن یا کت خود قرار ندهید.

- عینک را به یقه خود آویزان نکنید.

از پاک کردن دسته ها و قاب عینک غافل نشوید

- هرگز عینک را طوری رها نکنید که عدسی آن رو به پایین باشد.

- عینک را در آماج تغییرات ناگهانی دما قرار ندهید.

- در تابستان، عینک را در ماشین نگذارید.

- از الکل برای تمیز کردن عینک استفاده نکنید. این کارمی‌تواند به پوشش‌های خاص عینک که آن را ضد بازتاب یا آب‌گریز می‌کند، آسیب بزند.

در صورت استفاده نکردن از عینک آن را در جا عینکی نگهداری کنید

- عینک را با آستین، دستمال، دستمال توالت یا هر چیزی که از سلولز ساخته شده و زبر است و باعث خراشیدن آن می‌شود، مالش ندهید.

- سعی نکنید کثیفی عینک را با ناخن خراش دهید.

فراموش نکنید که مراقبت ازعینک باعث صرفه‌جویی در پول شما می‌شود و به حفظ بینایی شما کمک می‎‌کند. این کار تنها 2 دقیقه طول می‌کشد، اما به لطف آن، عمر عینک شما طولانی خواهد شد.

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق