سلامت چشم

7 عادت که دشمن چشم است

بسیاری از ما عادت‌هایی داریم که نمی‌دانیم برای سلامت چشم‌هایمان خطر آفرین هستند. بعضی‌ از ما به صورت مکرر چشم‌هایمان را می‌مالیم یا ساعت‌های طولانی را جلوی نمایشگر رایانه سپری می‌کنیم. غافل از اینکه به دست خود به چشم‌هایمان آسیب می‌زنیم. در این مقاله به 7 عادت اشتباه که به تعبیری دشمن چشم‌هایمان هستند اشاره کرده ایم.

 

و اما این هفت عادت چه چیزهایی هستند؟

1- مالیدن چشم
2-کم و زیاد کردن خواب
3-عدم استفاده از آب و مواد مغذی

4- عدم استفاده ازعینک محافظ چشم
5- سیگار کشیدن
6- سپری کردن زمان زیاد مقابل نمایشگر دیجیتالی
7- عدم مراجعه به متخصص


و حالا در ادامه  تک تک این عوامل را با هم بررسی خواهیم کرد. 

1- مالیدن چشم

طبق گزارش آکادمی چشم پزشکی آمریکا مالش چشم ممکن است منجر به یک نتیجه ناخوشایند شود: زخم قرنیه. این حالت بسیار دردناک است. به مرور زمان، مالش چشم به پلک‌ها آسیب می‌زند و پوست نازک حساس اطراف چشم را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه باعث پیری زودرس آن بافت‌ها و حلقه‌های زیر چشم می‌شود.

به جای مالش چشم در هنگام خارش آن از کمپرس خنک برای تسکین استفاده کنید. اگرهم احساس سوزش کردید، چشمتان را به آرامی با آب بشویید یا به پزشک مراجعه کنید.

مالش چشم باعث خراش قرنیه می‌شود

2-کم و زیاد کردن خواب

بسیاری ازما خواب کافی نداریم و این موضوع روی بینایی ما و همچنین دیگر بخش‌های زندگیمان تأثیر می‌گذارد. یکی از کارهایی که می‌توانید برای بهبود وضعیت خواب خود انجام دهید، ایجاد روال قبل از خواب است. این روال می‌تواند شامل خاموش کردن رایانه و کنار گذاشتن نمایشگرهای دیجیتالی مانند تلفن همراه و تبلت، نوشیدن چای، نوشتن یا ترک هر چیزی باشد که شروع  و انجام آن خوابتان را بر هم می‌زند.

برای سلامت چشم خوب بخوابید

3-عدم استفاده از آب و مواد مغذی

طبق اعلام آکادمی چشم پزشکی آمریکا، "رژیم غذایی کم چربی و سرشار از میوه، سبزیجات و غلات کامل نه تنها برای قلب بلکه برای چشم نیز مفید است.  همچنین باید دقت کرد که نوشیدن آب کافی برای سلامت و حفظ رطوبت چشم‌ها ضروری است.

نوشیدن آب و حفظ رطوبت چشم

4- عدم استفاده ازعینک محافظ چشم

یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای سلامت بینایی شما آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های پر خطر مانند چمن زنی، ورزش‌های پربرخورد،

پخت و پز با روغن و... است. برای مراقبت از چشمتان بهتر است ازعینک ایمنی چشم استفاده کنید.

عینک ایمنی از چشم‌ها مراقبت می‌کند

5- سیگار کشیدن

سلامت چشم یک انگیزه‌ی عالی برای ترک سیگار محسوب می‌شود. ترک این عادت برای سلامتی مفید بوده و از خطر بیماری‌های چشمی منجر به نابینایی، می‌کاهد. گرچه ترک سیگار آسان نیست، اما بدانید راه‌های زیادی برای آن وجود دارد. پس از مشاور کمک بخواهید.

ترک سیگار و سلامت چشم

6- سپری کردن زمان زیاد مقابل نمایشگر دیجیتالی

گذراندن وقت زیاد در مقابل نمایشگر،  یک کار معمولی در زندگی امروزی است. اما این کار چیزی نیست که چشم ما به آن عادت کرده باشد و موجب خستگی چشم دیجیتالی، تاری دید و سردرد می‌شود. پر کردن فضا با نور مصنوعی نیز در تاریخ بشرامری جدید است چرا که تا سال 1925 فقط نیمی از خانه‌های ما با لامپ‌های برقی روشن می‌شدند. استراحت چشمی در طول روز و ترک استفاده از نمایشگر دیجیتالی در اواخر شب و پیش از خواب برای داشتن چشمانی سالم بسیار مهم است.

خستگی چشم و رایانه

7- عدم مراجعه به متخصص

معاینات منظم بینایی می‌تواند تغییرات بینایی شما را کنترل کند و همچنین موارد جدی‌تری مانند آب مروارید و آب سیاه را تشخیص دهد.

معاینه منظم چشم و تشخیص به موقع بیماری

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق