عینک سازی

10 نکته ای که باید در خرید عینک کودکتان در نظر داشته باشید

اگر در جستجوی عینک مناسب برای کودک خود هستید، احتمالاً می دانید که رفتن به فروشگاه عینک می تواند گیج کننده باشد. در قاب های عینک بچه گانه کمبودی وجود ندارد. مشکل این است که بدانید کودک شما مایل به پوشیدن از کدام یک است و آیا پس از رسیدن به خانه نیز از آن راضی خواهد بود؟ در اینجا 10 نکته ارائه می کنیم که به شما در انتخاب عینکی که شیک و بادوام باشدو فرزند شما دوستش دارد ، کمک می کند.

1. عدسی ها چقدر ضخیم یاشند؟

تجویز عینک همیشه اصلی ترین موضوع مورد توجه در انتخاب عینک است. قبل از شروع به جستجوی قاب عینک، در مورد عدسی با متخصص مشورت کنید.اگر نسخه نیاز به عدسی های قوی است که احتمالاً ضخیم هستند، از قاب های بزرگ که باعث افزایش ضخامت عدسی ها می شود، خودداری کنید. همچنین، عدسی های کوچکتر به داشتن ابیراهی با درجه بالاتر کوچکترنزدیک به مرز عدسی های بزرگ با همان مواد و شماره گرایش دارند، بنابراین خطر کمتری برای تاری یا انحراف بینایی محیطی وجود دارد.

2. یک سبک مدرن و جذاب را انتخاب کنید

اکثر بچه ها برای اولین بار از عینک پوشیدن خود آگاه خواهند بود. بنابراین قابی را انتخاب کنید که دارای سبک مدرن و جذاب باشد. همچنین، ویژگی هایی مانند عدسی های فتوکرومیک که به طور خودکار در نور خورشید در فضای بیرون تاریک می شوند ممکن است به کودک شما القا کند که بخواهد از این نوع عینک استفاده کند.

3. پلاستیک یا فلز؟

قاب های کودکان از جنس پلاستیک یا فلزی ساخته شده اند و بسیاری از آنها سبک هایی دارند که عمداً از قاب های عینک یونیکس استفاده می کنند که برای بزرگسالان طراحی شده است. کودکان و نوجوانان اغلب به دلیل ظاهر بزرگتر به این سبک ها جذب می شوند. برای بچه ها انتخاب عینک که به نظر می رسد مانند آنهایی که توسط خواهر و برادرهای بزرگتر یا والدینشان می پوشند، غیر عادی نیست.

در گذشته قاب های پلاستیکی برای بچه ها انتخاب بهتری بودند زیرا از نظر ماندگاری بیشتر، احتمال خم شدن یا شکسته شدن، وزن سبک تر و ارزان تر در نظر گرفته می شدند. اما اکنون، تولید کنندگان در حال ساخت قاب های فلزی هستند که این ویژگی ها را نیز شامل می شود. ترکیب فلز متفاوت است، بنابراین بر اساس تجربه با آلیاژهای مختلف ، از متخصص سؤال کنید که کدام یک برای کودک شما بهترین است.اگر کودک شما نسبت به برخی از مواد حساسیت دارد ،قابی از مواد ضد حساسیت را انتخاب کنید. به عنوان مثال ، برخی از افراد نسبت به قاب های فلزی حاوی نیکل حساسیت دارند.




4. فیت  مناسب پل

یكی از سخت ترین قسمت ها در مورد انتخاب قاب مناسب برای كودكان این است كه بینی آنها كاملاً رشد نکرده است.  بنابراین پلی برای جلوگیری از سر خوردن قاب های پلاستیکی ندارند. فریم های فلزی، معمولاً با پدهای بینی قابل تنظیم ساخته می شوند، پس روی پل همه جای می گیرند.

اکثر تولید کنندگان این مشکل را با قاب های پلاستیکی تشخیص داده اند و می توانند پل های خود را اندازه ی  بینی های کوچک قرار دهند.

هر قاب باید بطور جداگانه ارزیابی شود تا مطمئن شویم متناسب با پل است. در صورت وجود هرگونه شکاف بین پل قاب و پل بینی، وزن عدسی ها باعث می شود تا عینک سر بخورد، مهم نیست که چقدر قاب قبل از عدسی فیت باشد.

مهم است که عینک در جای خود بماند. در غیر این صورت بچه ها به جای اینکه عینک خود را به عقب برگردانند به جای دیگری نگاه می کنند. یک بینایی سنج معمولاً بهترین قاضی است که آیا یک قاب به درستی فیت است یا خیر.

5- دسته های مناسب

دسته عینک هایی که تماما در پشت گوش می پیچد از لیز خوردن یا  افتادن  عینک کودک جلوگیری می کند. این دسته های پیچیده، به نام "دسته های کابلی" معروفند که در قاب های فلزی موجود هستند و به ویژه برای نگه داشتن عینک در کودکان نو پا بسیار مفید هستند. گزینه دیگر قابی است که دارای یک بند کشی است که به دور سر پیچیده می شود.

 6. لولای فنری

یک نوع خوب عینک مناسب برای کودک عینکی است که دارای دسته های با لولا فنری باشد. این لولا به دسته ها اجازه می دهد تا بدون ایجاد آسیب، به بیرون از قاب ها خم شوند.

کودکان در هنگام زدن و در آوردن عینک همیشه مراقب نیستند و این لولا می تواند به جلوگیری از نیاز به تنظیمات مکرر و تعمیرات گران قیمت کمک کند. آنها همچنین در شرایطی که کودک با عینک خوابیده یا مشغول بازی فیزیکی است، مفید هستند.

لولا های فنری همچنین برای کودکان نوپا  که بعضی اوقات به خاطر عینک جدید خود از بازی کردن دور می شوند، به شدت توصیه می شود.

7. جنس مواد عدسی

پس از توافق شما و فرزندتان در مورد قاب عینک نوبت تعیین جنس عدسی است. عدسی های عینک کودکان باید ازجنس پلی کربنات یا Trivex ساخته شوند. این مواد نسبت به سایر مواد عدسی برای ایمنی بیشتر به طور قابل توجهی مقاوم در برابر ضربه هستند. عدسی های پلی کربنات و Trivex همچنین نسبت به عدسی های پلاستیکی معمولی سبک تر هستند، به همین دلیل این عینک برای شماره های بالا نیز راحت تر استفاده می شوند. این عدسی ها همچنین به خاطر پوششی که دارند، در برابر آسیب پرتوهای فرابنفش، مقاوم و ضد خش هستند. قیمت عدسی های پلی کربنات به طور کلی با قیمت عدسی های پلاستیکی معمولی با پوشش UV و ضد خش، قابل مقایسه است.  با عدسی پلی کربنات، بچه ها برای محافظت از چشمان خود آن حاشیه امن بیشتری را به دست می آورند. عدسی های Trivex ممکن است کمی گران تر از عدسی های پلی کربنات باشد. از انتخاب عدسی های شیشه ای برای عینک کودکان خودداری کنید. زیرا این عدسی ها با وجود مقاومت زیاد در برابر خراش، بسیار سنگین هستند و می توانند به راحتی شکسته شوند (در مقایسه با عدسی های پلی کربنات یا Trivex).

8. عینک ورزشی

پلی کربنات یک ماده عدسی ایمن است که ممکن است شما را وسوسه کند تا کودکتان از عینک های معمولی خود برای ورزش نیز استفاده کند.

در اینجا مشکی وجود دارد: اگرچه پلی کربنات موادی از عدسی است که برای عینک های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد، اما قاب های معمولی عینک، محافظت کافی از اشیاء بزرگ مانند توپ و آرنج ها ایجاد نمی کند. بنابراین اگر کودک شما درگیر ورزش است، یک عینک ورزشی مناسب با عدسی پلی کربنات بهترین محافظت در برابر آسیب دیدگی چشم را فراهم می کند. برای تأمین حفاظت مطلوب، عینک ورزشی باید به درستی فیت شود - بنابراین قبل از خرید با یک متخصص مراقبت از چشم مشورت کنید. عدسی های عینک ورزشی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا اگر عینک به سمت صورت هل داده شود، از آسیب دیدگی چشم جلوگیری شود.


9- ضمانت نامه

بسیاری از عینک فروشان طرح ضمانتی را ارائه می دهند که در صورت آسیب دیدن فریم یا عدسی ها، عینک را بدون هیچ هزینه و یا با هزینه اندکی جایگزین می کند. گزینه ضمانت را در نظر بگیرید، به خصوص اگر فرزند شما کودک نوپا است یا برای اولین بار عینک پوشیده است.

هزینه های تعویض عدسی را با و بدون برنامه ضمانت بررسی کنید. به طور کلی، اگر ضمانت هزینه کمتری را برای شما و یا تقریباً به همان مبلغ هزینه تعویض یک عدسی تنها هزینه کند، ارزش آن را دارد. اطمینان حاصل کنید که اگر عدسی ها بصورت بدی خش دار شده باشند، ضمانت عدسی شامل یک جایگزین باشد. علاوه بر ایجاد تابش خیره کننده و تاری دید، خراش های سطح عدسی می توانند مقاومت به ضربه در عدسی های  عینک را به خطر بیاندازند و چشمان فرزند شما را در معرض خطر قرار دهند.

10. خرید "جفت یدکی"

از آنجا که کودکان می توانند روی عینک خود سخت گیرند، ایده خوبی است که یک عینک یدکی دوم یا پشتیبان خود را برای آنها خریداری کنید - مخصوصا اگر کودک شماره چشم بالایی داشته باشد و بدون عینک قادر به انجام کارهاش نباشد.

از عینکساز خود بپرسید که در صورت خریداری همزمان عینک یدکی و اصلی، آیا تخفیف ویژه برای عینک دوم اعمال می شود. در بعضی موارد از عینک ورزشی نیز می توان به عنوان یک عینک اضافی استفاده کرد. یا اینکه اگر نسخه فرزند شما تغییر چشمگیری نکرده، عینک قبلی او را در جای امن برای استفاده به عنوان عینک یدکی نگه دارید. اگر کودک شما تمام وقت ازعینک استفاده می کند، باید از عدسی های فتوکرومیک یا عینک آفتابی تجویز شده نیز استفاده کند که باعث کاهش خیرگی، افزایش راحتی بینایی و محافظت 100 درصدی در برابر آسیب پرتوی فرابنفش خورشید می شود.


منبع:allaboutvision

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق