سلامت چشم

برای مراقبت از چشم‌ها چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای مراقبت از چشم‌ها باید عوامل محیطی و رفتاری را رعایت کنید. برای مثال، فاصله‌ی مناسب بین چشم تا صفحه‌ی نمایش یا کتاب را رعایت کنید. یا این‌که نور اتاق را طوری تنظیم کرده تا چشم‌ها دچار آسیب نشوند.

برای مراقبت از چشم‌هاباید عوامل محیطی و رفتاری را رعایت کنید. برای مثال، فاصله‌ی مناسب بین چشم تا صفحه‌ی نمایش یا کتاب را رعایت کنید. یا این‌که نور اتاق را طوری تنظیم کرده تا چشم‌ها دچار آسیب نشوند. البته برخی مشکلات خاص چشم دارای راه حل‌های خاصی نیز هستند.

  آیا می‌دانید که برخی از میکروب‌ها می‌توانند به قرنیه چشم‌ آسیب برسانند؟
چشم‌ها مهم‌ترین عضو بدن انسا‌ن‌ها هستند. بنابراین حفظ سلامت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. در این مقاله مواردی را برای مراقبت بهتر از چشم‌ها آورده ایم.


 

1- از مالیدن چشم‌هاخودداری کنید.

دست‌ها در آماج آلودگی، گرد و خاک و باکتری‌های فراوانی قرار دارند و با هر بار تماس و مالیدن دست به چشم‌هاوارد آن می‌شوند. پس از مالیدن دست‌ها به چشم خودداری کنید تا از ورود آلودگی و سوزش جلوگیری شود. اگر هم این عادت در شما ریشه دوانیده، تلاش کنید آن را در سریع‌ترین زمان ممکن ترک کنید.

 

2- دست‌ها را مرتب بشوئید.

به طور منظم دست‌ها را بشوئید تا باکتری‌ها از بین رفته و از تماس آن‌ها با چشم ها، عینک‌ها و لنز‌های طبی جلوگیری شود.

 

3- چشم‌ها را در برابر نور محافظت کنید.

 قرار گرفتن در آماج نور خورشید و پرتوهای فرابنفش خطر تخریب شبکیه چشم را در بین افراد مسن افزایش می‌دهد و موجب آفتاب سوختگی قرنیه یا فتوکراتیت می‌شود. بنابراین، علی‌رغم اهمیت پیروی از مد و زیبایی صورت، عینک آفتابی را برای مراقبت از چشم هایتان استفاده کنید. اگر پوشیدن عینک آفتابی هم در مرام شما نیست، پس از عینک‌های مسدود کننده پرتوهای فرابنفش یا عدسی‌های طبی استفاده کنید. پوشیدن کلاه لبه دار و کلاه را نیز توصیه می‌کنیم.

 

4-  آب یا مایعات سالم را به مقدار فراوان بنوشید.

 مصرف کافی آب یا دیگر نوشیدنی‌های سالم برای سلامت کلی بدن و از جمله چشم‌ها نیز مفید است. چشم‌های خود را با مصرف منظم آب و انواع نوشیدنی‌ها در برابر خشک شدن و سوزش ایمن کنید.


 5- از استعمال دخانیات پرهیز کنید.

 استعمال دخانیات شما را در برابر تخریب شبکیه چشم و دیگر بیماری‌های چشمی از جمله: آب مروارید آسیب پذیرتر می‌کند. استعمال دخانیات همچنین به اعصاب بینایی آسیب می‌رساند. باید توجه داشته باشید که این امر تأثیرات مخربی بر توان بینایی شما بر جا خواهد گذاشت.

 

6- از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید.

موادی مانند بتا کاروتین، لوتئین، امگا 3، لیکوپین، و ویتامین‌های‌C،  A‌و E نقشی حیاتی در سلامت و مراقبت از چشم‌ها به عهده دارند؛ بنابراین کسب اطمینان از مصرف غذا‌های متنوع سرشار از مواد مغذی مزبور، ضروری است.

 

 7-  فاصله قانونی را از صفحه نمایش‌ها حفظ کرده و روشنایی اتاق را تنظیم کنید.

  صفحه نمایش رایانه باید در فاصله بیش از 35 سانتی‌متری چشم‌ها قرار داده شود و به نحوی تنظیم گردد که 20 درجه پایین‌تر از سطح چشم‌ها قرار گیرد. به این ترتیب از خستگی چشم‌ها جلوگیری می‌شود. برای مراقبت از چشم لازم است اطمینان کسب کنید که روشنایی اتاق به اندازه کافی در سراسر اتاق پخش شده است. باید به خاطر داشت که نور متمرکز یا بسیار روشن موجب ایجاد خیرگی شده و فشار فراوانی را به چشم‌ها وارد می‌کند.

  8-  قاعده 20-20-20 را رعایت کنید.

 اگر قصد دارید چشم‌هایخود را در بهترین حالت حفظ کنید، باید به قاعده 20-20-20 که به قرار زیر است، پایبند باشید:

 هر 20 دقیقه یک‌بار چشم‌ها را از صفحه نمایش رایانه برداشته و به فاصله 20 متری نگاه کنید. به طور متوالی 20 مرتبه چشم‌ها را باز و بسته کنید تا از خشکی چشم جلوگیری شود. هر 20 دقیقه یکبار از صندلی خود برخیزید و 20 قدم راه بروید. این عمل فقط برای چشم‌ها مفید نیست، بلکه وضعیتی مناسب را به وجود آورده و جریان خون را در سراسر بدن بهبود می‌بخشد. به این ترتیب به تحرک نیز واداشته می‌شوید.

  

9- به آرایش درست چشمتوجه بیشتری داشته باشید.

 اگر قصد مراقبت از چشم‌هایخود را دارید، پس از برند‌های مناسبی برای آرایش چشم استفاده کنید. استفاده از سایه چشم، ریمل و خط چشم را که موجب واکنش آلرژیک چشم‌ها می‌شوند، متوقف کنید. همچنین فراموش نکنید که باید آرایش خود را پیش از خواب پاک کنید. به این صورت از ایجاد باکتری‌های ناشی از باقی‌مانده‌های وسایل آرایشی در ناحیه چشم جلوگیری می‌کنید. به همین ترتیب برس‌های آرایش خود، به ویژه برس‌های آرایش چشم، را نیز به طور منظم تمیز کنید.

 

 10- خواب کافی داشته باشید.

چشم‌ها نیز مانند سایر اعضای بدن نیازمند احیا و بازسازی خود هستند. پس برای مراقبت از چشم‌های خود، اطمینان کسب کنید که خواب روزانه شما منظم و مکفی است، چون چشم‌ها از طریق خواب استراحت کرده و خود را احیا می‌کنند.

 

11-در فعالیت‌های مختلف از پوشش‌های ایمنی مناسبی برای چشم استفاده کنید.

در حین انجام هر کاری نسبت به ایمنی چشم‌های خود اطمینان حاصل کنید. برای مثال، هنگام شنا از عینک حفاظ‌دار استفاده کنید تا از ورود کلر به چشم جلوگیری شود. در ضمن، اگر مشغول باغبانی، نقاشی، ساخت و ساز یا هرگونه فعالیت دیگری در منزل شخصی خود هستید، از عینک‌های ایمنی استفاده کنید تا از ورود گرد و خاک، باکتری و صدمه رسیدن به چشم‌ها پیشگیری کنید.

  

12- نظافت محیط پیرامون خود را رعایت کنید.

لکه‌ها و گرد و خاک موجب سوزش چشم می‌شوند، پس مطمئن شوید که نظافت در محیط کار و زندگی شما رعایت می‌شود. جامه‌های کتانی و حوله‌های خود را به طور مرتب عوض کنید و از به هم ریختگی محیط کار خود جلوگیری کنید.


  13- دست‌کم سالی یک‌بار به چشم پزشک مراجعه کنید.

 معاینه کامل چشم، که شامل پراکندگی مردمک چشم نیز می‌شود، می‌تواند به تشخیص خطر ابتلای شما به بیماری‌های اصلی چشم (مانند رتینوپاتی دیابتی)، که اتفاقاً هیچ علایم و اخطار قبلی هم ندارند، کمک کند. از طریق معاینه چشم همچنین اطمینان حاصل می‌کنید که نسخه عینک آفتابی و عدسی‌های طبی شما به روز هستند.


 14- عدسی‌های طبی خود را مرتباً تمیز کنید.

 عدسی‌های طبی را فقط با مایع‌های مخصوص آن‌ها تمیز کنید و از استفاده از آب شیر یا آب مقطر دوری کنید. در صورتی که از قواعد منظم تمیز کردن عدسی‌های طبی پیروی نکنید، آلودگی‌ها به چشم‌هایشما نفوذ کرده و خطر ابتلا به بیماری قرنیه یا حتی نابینایی یکی از چشم‌ها وجود خواهد داشت. هرگز عدسی‌های طبی هیچ کس را استفاده یا به امانت نگیرید و همیشه آن‌ها را در هنگام خواب از چشم بیرون بیاورید، مگر این‌که چشم پزشک این کار را برای شما مجاز دانسته باشد.

 

 

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق