سلامت چشم

چاقی و سلامت چشم‌ها

افراد دارای اضافه وزن و چاق در معرض خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و گلوکوم هستند. موارد دیگر مانند انسداد ورید شبکیه، سکته مغزی ناشی از دست دادن بینایی و بیماری‌های چشم تیروئیدی نیز به چاقی مرتبط است.

مقدار وزن بیشتر از آن چه که برای یک فرد سالم در نظر گرفته شده است را به عنوان اضافه وزن یا چاقی توصیف می‌کنند.

شاخص توده‌ی بدنی (BMI) مقیاسی برای سنجش مقدار تناسب وزن نسبت به قد فرد است. این شاخص از طریق حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد فرد محاسبه می‌شود.‌ روش‌های متفاوتی برای اندازه‌گیری شاخص توده‌ی ‌بدنی استفاده می‌شود به جز تقسیم وزن بر قد که آن هم می‌تواند مقیاس‌های مختلفی داشته باشد. یک روش معمول اندازه‌گیری این شاخص از طریق محاسبه در نمودار است. به طوری که اگر محور افقی را وزن فرد به کیلوگرم در نظر بگیریم، محور عمودی نیز بر اساس قد تقسیم‌بندی شده است؛ بنابراین با محاسبه نقطه مورد نظر می‌توانیم بسنجیم که آیا قد فرد مورد نظر درطیف مناسب قرار گرفته یا این‌که از کمبود یا اضافه وزن رنج می‌برد.

سازمان جهانی بهداشت، شاخص توده‌ی بدنی زیر 5/18 را به عنوان کم وزنی یا علامت سوء تغذیه تلقی می‌کند که آثار منفی ماندگاری بر سلامت جسمی و ذهنی افراد وارد می‌آورد. از سوی دیگر نیز شاخص بالای 25 را به عنوان اضافه وزن و بالای 30 را چاق در نظر گرفته است.

 شاخص توده بدنی بالا می‌تواند با شرایط سلامت سیستمیک مزمن نظیر دیابت، سکته مغزی، بیماری قلبی عروقی و غیره مرتبط باشد. در سال‌های اخیر، شواهد فراوانی وجود دارد که شاخص توده بدنی بالا با بیماری های چشمی مرتبط است.

افراد دارای اضافه وزن و چاق در معرض خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و گلوکوم هستند. موارد دیگر مانند انسداد ورید شبکیه، سکته مغزی ناشی از دست دادن بینایی و بیماری‌های چشم تیروئیدی نیز به چاقی مرتبط است.

        پژوهش‌های اخیر نشان داده است که شیوه‌ی زندگی پویا و تغذیه‌ی سالم بر کاهش BMI و بهبود سلامت عمومی و چشم‌ها بسیار مؤثر است. مطمئن شوید که در رژیم غذایی خود‌، مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین E، روی، امگا 3، لوتئین و زیگزانتین دریافت می‌کنید. حفظ تناسب اندام و وزن ایده‌آل، ورزش منظم و همچنین تغذیه مناسب  باعث کاهش BMI می‌گردد ، این امر نشان دهنده ‌یکاهش پیشرفت و شدت بیماری‌های چشم مانند دژنراسیون ماکولا است. 

        برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم تا به کارشناسان تغذیه مراجعه کنید و در مورد تنظیم وزن و برنامه غذایی مناسب با فعالیت‌ بدنی‌تان صحبت کنید و مشاوره لازم را دریافت کنید.


        منبع: CAO



        مقالات مرتبط

        نظر خود را ثبت نماييد

        متن نظر*




        کد بالا را وارد کنید

        اين مقاله را بخوانيد!

        بستن
        إغلاق