سلامت چشم

برای مراقبت از چشم‌ها چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای مراقبت از چشم‌ها باید عوامل محیطی و رفتاری را رعایت کنید. برای مثال، فاصله‌ی مناسب بین چشم تا صفحه‌ی نمایش یا کتاب را رعایت کنید. یا این‌که نور اتاق را طوری تنظیم کرده تا چشم‌ها دچار آسیب نشوند.

برای مراقبت از چشم‌ها باید عوامل محیطی و رفتاری را رعایت کنید. برای مثال، فاصله‌ی مناسب بین چشم تا صفحه‌ی نمایش یا کتاب را رعایت کنید. یا این‌که نور اتاق را طوری تنظیم کرده تا چشم‌ها دچار آسیب نشوند. البته برخی مشکلات خاص چشم دارای راه حل‌های خاصی نیز هستند.

  آیا می‌دانید که برخی از میکروب‌ها می‌توانند به قرنیه چشم‌ آسیب برسانند؟
چشم‌ها مهم‌ترین عضو بدن انسا‌ن‌ها هستند. بنابراین حفظ سلامت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. در این مقاله مواردی را برای مراقبت بهتر از چشم‌ها آورده ایم.


 

1- از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید.

دست‌ها در آماج آلودگی، گرد و خاک و باکتری‌های فراوانی قرار دارند و با هر بار تماس و مالیدن دست به چشم‌ها وارد آن می‌شوند. پس از مالیدن دست‌ها به چشم خودداری کنید تا از ورود آلودگی و سوزش جلوگیری شود. اگر هم این عادت در شما ریشه دوانیده، تلاش کنید آن را در سریع‌ترین زمان ممکن ترک کنید.

 

2- دست‌ها را مرتب بشوئید.

به طور منظم دست‌ها را بشوئید تا باکتری‌ها از بین رفته و از تماس آن‌ها با چشم ها، عینک‌ها و لنز‌های طبی جلوگیری شود.

 

3- چشم‌ها را در برابر نور محافظت کنید.

 قرار گرفتن در آماج نور خورشید و پرتوهای فرابنفش خطر تخریب شبکیه چشم را در بین افراد مسن افزایش می‌دهد و موجب آفتاب سوختگی قرنیه یا فتوکراتیت می‌شود. بنابراین، علی‌رغم اهمیت پیروی از مد و زیبایی صورت، عینک آفتابی را برای مراقبت از چشم هایتان استفاده کنید. اگر پوشیدن عینک آفتابی هم در مرام شما نیست، پس از عینک‌های مسدود کننده پرتوهای فرابنفش یا عدسی‌های طبی استفاده کنید. پوشیدن کلاه لبه دار و کلاه را نیز توصیه می‌کنیم.

 

4-  آب یا مایعات سالم را به مقدار فراوان بنوشید.

 مصرف کافی آب یا دیگر نوشیدنی‌های سالم برای سلامت کلی بدن و از جمله چشم‌ها نیز مفید است. چشم‌های خود را با مصرف منظم آب و انواع نوشیدنی‌ها در برابر خشک شدن و سوزش ایمن کنید.


 5- از استعمال دخانیات پرهیز کنید.

 استعمال دخانیات شما را در برابر تخریب شبکیه چشم و دیگر بیماری‌های چشمی از جمله: آب مروارید آسیب پذیرتر می‌کند. استعمال دخانیات همچنین به اعصاب بینایی آسیب می‌رساند. باید توجه داشته باشید که این امر تأثیرات مخربی بر توان بینایی شما بر جا خواهد گذاشت.

 

6- از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید.

موادی مانند بتا کاروتین، لوتئین، امگا 3، لیکوپین، و ویتامین‌های‌C،  A‌و E نقشی حیاتی در سلامت و مراقبت از چشم‌ها به عهده دارند؛ بنابراین کسب اطمینان از مصرف غذا‌های متنوع سرشار از مواد مغذی مزبور، ضروری است.

 

 7-  فاصله قانونی را از صفحه نمایش‌ها حفظ کرده و روشنایی اتاق را تنظیم کنید.

  صفحه نمایش رایانه باید در فاصله بیش از 35 سانتی‌متری چشم‌ها قرار داده شود و به نحوی تنظیم گردد که 20 درجه پایین‌تر از سطح چشم‌ها قرار گیرد. به این ترتیب از خستگی چشم‌ها جلوگیری می‌شود. برای مراقبت از چشم لازم است اطمینان کسب کنید که روشنایی اتاق به اندازه کافی در سراسر اتاق پخش شده است. باید به خاطر داشت که نور متمرکز یا بسیار روشن موجب ایجاد خیرگی شده و فشار فراوانی را به چشم‌ها وارد می‌کند.

  8-  قاعده 20-20-20 را رعایت کنید.

 اگر قصد دارید چشم‌های خود را در بهترین حالت حفظ کنید، باید به قاعده 20-20-20 که به قرار زیر است، پایبند باشید:

 هر 20 دقیقه یک‌بار چشم‌ها را از صفحه نمایش رایانه برداشته و به فاصله 20 متری نگاه کنید. به طور متوالی 20 مرتبه چشم‌ها را باز و بسته کنید تا از خشکی چشم جلوگیری شود. هر 20 دقیقه یکبار از صندلی خود برخیزید و 20 قدم راه بروید. این عمل فقط برای چشم‌ها مفید نیست، بلکه وضعیتی مناسب را به وجود آورده و جریان خون را در سراسر بدن بهبود می‌بخشد. به این ترتیب به تحرک نیز واداشته می‌شوید.