سلامت چشم

برای رفع خستگی چشم از حرکات یوگا استفاده کنید

این تمرینات روزانه با درگیر کردن تمام 6 عضله چشم که از حرکات چشم پشتیبانی می کنند، موجب بهبود انعطاف پذیری حرکات افقی و عمودی و تمرکز چشم می شوند.


 این تمرینات را هم مانند تمرین روی سایر عضلات در نظر بگیرید. هر چه چشمانمان را بیشتر تمرین دهیم، حرکات آن ها به جهت‌های مختلف را بیشتر تقویت می‌کنیم. این تمرینات کمک می‌کند که چشم‌ها بیشتر بتوانند در این دنیای دیجیتال دوام بیاورند.
با انجام این تمرینات در محل کار یا منزل سلامت و شادابی را به چشمانتان هدیه دهید.

 

حرکات یوگای چشم : نوبت صبح

 

 

 

 - چشمانتان را باز کنید، 5 بار به بالا و پایین نگاه کرده و چشمانتان را ببندید. (بدون حرکت دادن گردن، به بالا نگاه کنید بعد به پایین نگاه کنید و بعد چشم‌ها را ببندید= 1 بار.)

چشمانتان را باز کنید، 5 بار به چپ و راست نگاه کرده و چشمانتان را ببندید. (بدون حرکت دادن گردن،به چپ نگاه کنید، بعد به راست نگاه کنید و بعد چشم‌ها را ببندید=1بار)

چشمانتان را باز کنید، 5 بار به گوشه بالا سمت راست و گوشه پایین سمت چپ نگاه کرده و چشمانتان را ببندید.

چشمانتان را باز کنید، 5 بار به گوشه بالا سمت چپ و گوشه پایین سمت راست نگاه کرده و چشمانتان را ببندید.

-
کف دستانتان را محکم به هم کشیده تا گرم شوند و روی چشمانتان بگذارید.

 

حرکات یوگای چشم: در طول روز

  • - روی صندلی خود راحت بنشینید، سپس چشمانتان را به سمت بالا و پایین، چپ و راست، به صورت دایره‌ای و خطی حرکت دهید. حرکات را آهسته شروع کرده و کم کم سرعت را افزایش دهید.

    -
    چشمانتان را ببندید و کف دست‌ها را محکم به هم بکشید تا گرم شوند.کف دست‌ها را روی چشم‌ها گذاشته بدون این که مستقیما با پلک‌ها تماس داشته باشد. گرمای کف دستتان از پلک‌ها عبور کرده و به چشم‌ها رسیده و باعث ریلکس شدن آن‌ها می‌شود.
    حرکات بالا را 3 بار تکرار کنید.

حرکات یوگای چشم: نوبت بعد از ظهر

  • -چشم راستتان را ببندید و با دست راست بپوشانید، تماس دست با پلک خیلی آرام باشد.
    -
    شروع به چشمک زدن با چشم چپتان کنید. به آرامی پلک‌ها را بسته و باز کنید بدون این که فشاری بر آن‌ها وارد شود انگار که پلکتان فقط حرکت مژه‌ها را که به سمت پایین و بالا می‌روند دنبال می‌کند.

    -
    پلک چپ را به آرامی حرکت دهید. حرکت پلک سمت چپ باید آرام باشد که فشاری هم به پلک سمت راست وارد نشود و حرکتی نداشته باشد که بتوان با انگشت حسش کرد.

    در صورت تمایل می توانید حین انجام این تمرین، پیشانی خود را هم ماساژ دهید تا تنش بیشتری از بدنتان آزاد شود.

حرکات یوگای چشم: قبل از خواب تراتاکا( Trataka)



تراتاکا قدیمی ترین تمرین یوگا برای چشم است. این تمرین بسیار ساده است ولی در عین حال تاثیر چشمگیری در پاکسازی چشم‌ها دارد.


-
یک شمع روشن کنید و در یک متری آن در حالتی راحت بنشینید.

- به شعله خیره شوید تا زمانی که چشمانتان خسته شده و اشک تولید کند.

- به پشت دراز کشیده و 10 دقیقه استراحت کنید.




منبع: سیمرغ

 

ادامه مطلب

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق